Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

BA Valgfag: Art and Authenticity in the Digital Age (course in English) (5 ECTS), IÆF ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: BA Foreign students: BA and MA
  • Semester/kvarter: Forår 2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18371

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

  • demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
  • viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
  • arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder

Indhold

Taking Walter Benjamin's classic core text "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction" (1936) as its starting point, this course investigates what happens to art in the current age of digitalization. Traditionally, concepts like ‘authenticity', ‘original', ‘copy', ‘reproduction', ‘representation' and ‘aura' play different roles within different art forms: For instance it makes sense to publish a novel in as many copies as possible in order to reach out to wide readership, whereas an original painting is considered of greater value than a reproduction on a poster. And both differ from music and theatre, where the ‘same' work incorporates the significantly different dimensions of score/text, setting and specific performance, which all relate differently to the above concepts. This course investigates how the widespread use of digital technology in the production of works as well as in the distribution of and communication about works influences and transforms the different art forms. Practical assignments supplement the readings and enable us to study concrete implications and potentials of digital technology in different art forms in order to qualify our understanding of what roles authenticity and reproducibility play in art today.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Lotte Philipsen (kunlp@hum.au.dk)

Undervisnings- og arbejdsform

Valgfaget tilrettelægges af en faglærer og udformer sig typisk som en workshop med underviser- og studenteroplæg, mundtlige og skriftlige øvelser, diskussioner, oppositioner, kritik og vejledning. Inden for valgfagets emne arbejder de studerende individuelt eller i grupper med fokuserede problemstillinger, som typisk danner grundlag for den skriftlige prøve.

Tidspunkt

Undervisningen starter i den første uge af februar 2010.

13 uger with 3 timer/uge.

Onsdage 11.00 - 14.00

Engelsk

Litteratur

  • Benjamin, Walter: The Work of Art in Age of Mechanical Reproduction (1936), download from: http://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/benjamin.htm
  • An electronic course reader will be available by the beginning of the course (including among others Quinn Norton: "Secrets of the Pirate Bay" in Wired , 16.08.06; and excerpt from Bolter and Grusin: Remediation - understanding new media , 1999, MIT Press and Gumbrect and Marrinan (eds.): Mapping Benjamin - The Work of Art in the Digital Age, 2003, Stanford University Press . )

 

Lokale

Bygning 1584

Lokale 116

 

Studieordning og bedømmelse

Suppleringsfaget i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Suppleringsfaget i æstetik og kultur

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Ifølge studieordning