[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
Kurset vil studere den postmoderne by og dens myriader af kommunikationsstrukturer, som i stigende grad præges af mobile enheder (fx mobiltelefoner, musikafspillere og GPS-navigationsapparater). Idet kurset fokuserer på æstetiske udtryk/performances af bylivet, vil det blive undersøgt, hvordan elementer som kommunikation, teknologi og urbanitet italesættes og sammenkædes. Eksempler herpå kan være flash-mob interventioner eller mp3-byvandringer, der begge skaber en teknologisk mediering af byens "sociale koreografier". De æstetiske objekter, der inddrages, spænder over alle de æstetiske kategorier (lyd, visualitet, tidsbaserede performances og byen som tekst), og kurset er derfor relevant for alle IÆFs studerende.
I løbet af kurset vil de studerende ligeledes udføre et antal praktiske øvelser, behandle nutidige værker og begivenheder samt deltage i et wiki-fællesskab, der tjener som kursets vidensbank.
Ingen
Lone Koefoed Hansen
Der arbejdes med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers.
Tirsdag 14.00 - 17.00
Engelsk
The course will make use of a reading pack, which will be available before semester start. Examples of included literature are:
Certeau, Michel de (1984), "The practice of everyday life"
Debord, Guy-Ernest (1955), "Introduction to a Critique of Urban Geography"
Koolhaas, Rem (1995), "The Generic City."
Manovich, Lev (2006), "The poetics of augmented space"
Thibaud, J.-P. (2003), "The sonic composition of the city"
Wilken, Rowan (2005), "From Stabilitas Loci to Mobilitas Loci: Networked Mobility and the Transformation of Place"
Wrights & Sites (2006) "A misguide to anywhere"
Bygning 1584
Lokale 124
Bemærk: der skal vælges 3 valgfag i prioriteret rækkefølge
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse
b) Mundtlig bunden prøve på baggrund af et eller flere spørgsmål, 30 min. forberedelsestid, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inklusive votering
Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i et af studienævnet godkendt undervisningsforløb. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.
b) Ved b-prøven tager spørgsmålet eller spørgsmålene udgangspunkt i det fulde pensum ved et af studienævnet godkendt undervisningsforløb.