Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

KA-valgfag: Design og ledelse af kreative processer, IÆF (10 ECTS) ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2010
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18233

Formål

In the evaluation special emphasis is placed on the extent to which the student

" demonstrates knowledge of relevant texts, theories, methodologies and positions from the chosen subject

" displays analytical skills and theoretical reflection

" works independently and critically with focused issues from the chosen subject

" works in a reflected manner with own specialist knowledge by developing this through further specialisation and/or combination with other subject areas

Indhold

Valgfagene giver den studerendes kandidatuddannelse en individuel profil. De giver mulighed for faglig fordybelse i emner eller problemstillinger inden for eget område og/eller mulighed for at arbejde tværfagligt ved at kombinere egen faglighed med andre fagområder.

Kreativitet og kreative processer er en central del af de kunstneriske og æstetiske fag. Der findes mange forståelser af kreativitet som begreb, fra guddommelig indgriben eller en evne der er forbeholdt genier til et mere bredt og alment kreativitetsbegreb.

Der findes ligeledes mange myter om den kreative proces, men den behøver eksempelvis ikke være kaotisk og endeløs, hvor mål og mening bliver til undervejs. Alle de æstetiske særfagligheder rummer såvel eksplicit som implicit viden om og erfaring med den betydning, som den kreative proces har på det endelige (æstetiske) produkt, og hver kunstart og faglighed har sine egne praksisser, greb og metoder.

På kurset vil vi arbejde med forskellige typer af kreative processer, og med udgangspunkt i en analytisk tilgang til såvel praksis som teori vil vi afsøge og analysere traditioner og positioner i både klassisk æstetiske og i kommercielle kreative teorier og metoder.

Vægten i kurset lægges på at undersøge, forstå og anvende viden om de kreative processer, som arbejdet med kunstarterne har oparbejdet og optimeret. De studerende skal analysere eksisterende kreative strategier og arbejdsformer og i grupper selv designe og afvikle et kreativt forløb, som afspejler, udvider og perspektiverer den faglighed, de studerende selv kommer med til kurset.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Martin Guldberg og Ida Krøgholt samt enkelte gæsteundervisere

Undervisnings- og arbejdsform

Valgfaget tilrettelægges af en faglærer og udformer sig typisk som en workshop med underviser- og studenteroplæg, mundtlige og skriftlige øvelser, diskussioner, oppositioner, kritik og vejledning. Inden for valgfagets emne arbejder de studerende individuelt eller i grupper med fokuserede problemstillinger, som typisk danner grundlag for den skriftlige prøve.

Da kurset er baseret på samspillet mellem teoretisk og praktisk analyse, inkluderer arbejdsformerne en vekselvirkning mellem teoristudier og eksperimenter med praksisformer (inventioner og case-studier). De studerende kommer til at arbejde såvel selvstændigt som i teams med analyse af cases og teorier.

Tidspunkt

Tirsdag 14.00 - 17.00 

Dansk

Litteratur

Lerdahl,Erik: Slagkraft. Håndbok i idéudvtvikling (Oslo: Gyldendal Norsk Forlag 2007)

Rønning, Barbro: Flyt. En nøkkel til kreativitet og innovasjon (Trondheim: Tapir Akademisk Forlag 2005)

R. Keith Sawyer: Group Geniuous. The Creative Power of Collaboration (NY: Basic books 2007).

R. Keith Sawyer: Group Creativity. Music, Theatre, Collaboration (Lawrence USA, Erlbaum Associates 2003)

Lokale

Bygning 1584

Lokale 126

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i dramaturgi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i kunsthistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i æstetik og kultur

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kompetenceudvidende forløb: Projektforløb med entrepreneurship

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen