[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med fællesmodulerne er inden for en tværvidenskabelig ramme at bibringe:
a. Kendskab til de væsentligste folkesundhedsvidenskabelige begreber, teorier og faktuelle oplysninger;
b. Grundlæggende færdigheder i selvstændig litteratursøgning og i kritisk læsning, tolkning, sammenfatning og formidling af folkesundhedsvidenskabelig originallitteratur;
c. Grundlæggende færdigheder i analyse af folkesundhedsvidenskabelige data.
Fællesmodul 1
(forårssemester) omfatter Metoder i Folkesundhedsvidenskab:
1) videnskabsteori og etik,
2) teoretisk epidemiologi og biostatistik incl. målemetoder, datakilder, datakvalitetsvurdering og informatik,
3) kvalitative metoder samt
4) litteratursøgning og -evaluering.
Fællesmodul 2
(forårssemester) omfatter Levevilkår og Sundhed:
1) sundhed og sygdom: begreber, indikatorer, sygdomsmønstre og sundhedsudvikling,
2) sociale og psykiske faktorer, adfærd og sundhed,
3) miljø og sundhed samt
4) international sundhed.
Fællesmodul 3
(forårssemester) omfatter Organisation, ledelse og økonomi i Sundheds- og Socialvæsenet:
1) sundheds- og socialvæsenets organisation og funktioner: sundhedspolitik, sundhedsvæsenets udvikling og struktur, internationale organisationer, planlægning, styringsmekanismer og evalueringsmetoder,
2) ledelse: ledelse og kommunikation i offentlige institutioner, procesmonitorering og kvalitetssikring, beslutningsprocesser og strategisk ledelse samt
3) sundhedsøkonomi: samfundsøkonomisk effektivitet, driftsøkonomi og sundhedsøkonomisk evaluering.
Fællesmodul 4
(forårssemester) omfatter Forebyggelse og Sundhedsfremme:
1) biologiske, fysisk-kemiske, sociale og socialpsykologiske elementer,
2) kommunikation og pædagogik,
3) eksisterende strategier og programmer,
4) strategier, programmer og projekter: udvikling, implementering, monitorering, styring og evaluering.
1. semester
Lektor Ulrika Enemark
Professor Anders Foldspang
Lektor Morten Frydenberg
Ekstern lektor Chris Jensen
Post doc Helle Terkildsen Maindal
Ekstern lektor Karsten Niss
Ekstern lektor Karin Dam Petersen
Eksterne undervisere
Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem:
Dansk. Engelsk litteratur vil forekomme i et vist omfang.
Anbefalet, men ikke obligatorisk litteratur. Der anvendes altid seneste udgave.
Epidemiologi og statistik
Juul S. Epidemiologi og evidens. København: Munksgaard, 2004.
Juul S. An Introduction to Stata for Health Researchers. College Station, Texas: Stata Press, 2007.
Programpakken Stata, version 10. Indkøbes gennem universitetet.
Kvalitativ metode
Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning. En innføring. Oslo: Tano Aschehoug, 2003.
Sundhedsfremme og kommunikation
Glanz K, Lewis F, Rimer B (Eds.). Health behavior and health education. Theory, research and practice. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers, 2002.
Miljø og sundhed
Autrup H, Bonde JP, Rasmussen K, Sigsgaard T. Lærebog i miljø- og arbejdsmedicin. København: FadL's Forlag, 2003.
Organisation, administration og økonomi
Rossi PH, Lipsey MW, Freeman HE. Evaluation: A systematic approach. Sage Publications, 2004.
Christiansen T m. fl., Petersen JH (red.). Tilvalg og fravalg: Om prioritering i sundhedssektoren. Odense: Odense Universitets Forlag, 1995.
Alban A, Danneskiold-Samsøe B, Christensen JK, Knudsen MS og Sørensen J. Sundhedsøkonomi - principper og perspektiver. 3. oplag. København: DSI, 1999. (DSI rapport 99.01).
McPake B, Normand C. Health Economics. An international perspective. Second edition. Routledge 2008.
Drummond MF, Sculpher MJ, Torrance GW, O'Brien B, Stoddard GL. Methods for the economic evaluation of health care programmes. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Pedersen KM (red.), Borum F, Hougaard L og Thinggaard DM. Sundhedsvæsenets økonomi, organisation og ledelse. København: Gads Forlag, 2005.
Jacobsen DK, Thorsvik J. Hvordan organisationer fungerer - en indføring i organisation og ledelse. Hans Reitzels Forlag 2008 (2. udgave).
Bendix HW, Digmann A, Jørgensen P, Pedersen KM. Hospitalsledelse - organisatorisk fænomen og faglig disciplin. Børsens Forlag 2008.
Kotter JP. I spidsen for forandringer. Peter Aschenfeldts nye Forlag 1999.
1. års eksamen efter 2. semester: Hjemmeopgave (1 uge) med mundtlig eksamen ca. en uge senere.