Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Analyse på Lie grupper (Q3+Q4) honours ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus (honours)
  • Semester/kvarter: 3. + 4. kvarter (Forår 2010)
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24717

Formål

Formålet med dette kursus er at introducere de basale aspekter af Lie grupper og deres repræsentationer, samt at bibringe en forståelse af de vigtige områder hvor de forekommer.

Indhold

Dette kursus er en introduktion til analyse på Lie grupper, deres repræsentationsteori og anvendelser. Vi skal gennemgå den nødvendige teori for Hilbertrum, selvadjungerede operatorer samt mangfoldigheder. De vigtigste eksempler er kompakte Lie grupper, hvor vi skal se naturlige generalisationer af teorien for Fourier rækker og sfærisk harmoniske funktioner. Vi skal også behandle anvendelser til symmetribegrebet i kvantemekanik, f.eks. teorien for spin, samt anvendelser til spinorer og Diracligningen i Riemannsk geometri.

Faglige forudsætninger

Kurserne Geometri og Reel analyse

Underviser

Bent Ørsted

Undervisnings- og arbejdsform

3-4 undervisningstimer om ugen.

I honoursversionen af kurset forventes der en større selvstændighed af de studerende end i den normale version. Det gør sig gældende for de opgaver, der stilles i kursets løb, og især for den første delprøve, hvis større omfang end normalversionens gør det muligt at forklare, perspektivere og reflektere over emnet på et niveau, der er højere end normalversionens.

Dansk, efter behov engelsk

Litteratur

Udvalgte dele fra (især den første af følgende)
  • T. Bröcker and T. tom Dieck, Representations of Compact Lie Groups , Springer 1985.
  • B. Hall, Lie groups, Lie algebras, and representations , Graduate texts in mathematics 222, Springer, New York 2003.
  • W. Rossmann, Lie groups , Oxford University Press, Oxford 2002.
  • J. Hilgert and K.-H. Neeb, Lie-Gruppen und Lie-Algebren , Vieweg, Braunschweig 1991.
  • A. Baker, Matrix groups, An introduction to Lie group theory , Springer Undergraduate Mathematics Series, Springer. London 2002.

Kursushjemmeside

Kursushjemmesiden kan ses på instituttets hjemmeside
http:www.imf.au.dk kort før kursets starts.

Eksamensterminer

Eksamen: 4. kvarter

Reeksamen: efter aftale med faglæreren

Udbyder

Institut for Matematiske Fag (IMF)

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne:

  • forklare gyldigheden af kursets centrale resultater ved at give stringente, detaljerede beviser for dem,
  • reflektere over forbindelserne mellem vigtige resultater i kurset,
  • anvende kursets grundlæggende teknikker, resultater og begreber på konkrete eksempler og opgaver,
  • diskutere et foreskrevet delemne, som ikke har været behandlet i timerne, ved at anvende kursets teori på det. Udvalgte dele fremlægges mundtligt for de medstuderende med tilhørende skriftlige noter,
  • integrere begreber fra algebra, analyse og topologi i behandlingen af forskellige funktionalligninger,
  • perspektivere kurset ved at diskutere, hvorledes det generaliserer klassiske resultater fra teorien for sfæriske funktioner.

Bedømmelse

Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur.

Evalueringen foregår ved to delprøver.

Den første delprøve er enten en større skriftlig opgave eller en seminarforelæsning med tilhørende skriftligt materiale. Seminaret vil typisk være på 2 x 45 minutter. Emnet kan være en del af en forskningsartikel eller en monografi, som den studerende selvstændigt sætter sig ind i.

Den anden delprøve er en mundtlig eksamen efter 30 minutters forberedelse med alle sædvanlige hjælpemidler. Tidsrammen for den mundtlige eksamen er 30 minutter.

Ved karaktergivning vægter den første delprøve 1/3 og den mundtlige eksamen 2/3.