Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Differentialformer på mangfoldigheder (Q3+Q4) honours ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus (honours)
  • Semester/kvarter: 3. + 4. kvarter (Forår 2010)
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24859

Formål

Introduktion til reelle og komplekse differentialformer på mangfoldigheder og deres rolle i forbindelse med geometriske strukturer og deRham kohomologi.

Indhold

Følgende emner vil kunne blive behandlet:

  • Den alternerende algebra
  • Differentialformer og deRham komplekset
  • deRham cohomologi og deRham's sætning
  • Folieringer
  • Lie grupper
  • Komplekse mangfoldigheder og holomorfe former
  • Symplektiske og kontakt-strukturer
  • Integration på mangfoldigheder og
  • Stokes' sætning

Faglige forudsætninger

Elementær analyse og lineær algebra, samt et vist kendskab til flader, på niveau med "geometri" kurset.

Underviser

Marcel Bökstedt

Undervisnings- og arbejdsform

4 undervisningstimer om ugen.

I honoursversionen af kurset forventes der en større selvstændighed af de studerende end i den normale version. Det gør sig gældende for de opgaver, der stilles i kursets løb, og især for den første delprøve, hvis større omfang end normalversionens gør det muligt at forklare, perspektivere og reflektere over emnet på et niveau, der er højere end normalversionens.

- alt afhængig af deltagerne.

Litteratur

John M. Lee: Introduction to Smooth Manifolds , Springer Science, New York 2003.

Kursushjemmeside

Kursushjemmesiden kan ses på instituttets hjemmeside
http://www.imf.au.dk kort før kursets start.

Eksamensterminer

Eksamen: 4. kvarter

Reeksamen: efter aftale med faglæreren

Udbyder

Institut for Matematiske Fag (IMF)

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne:

  • reflektere over centrale resultater og give stringente, detaljerede beviser for dem
  • diskutere centrale resultater
  • anvende kursets grundlæggende teknikker, resultater og begreber på geometriske og analytiske spørgsmål
  • sætte sig ind i et foreskrevet delemne på selvstændig vis og præsentere udvalgte dele af dette delemne mundtligt eller skriftligt

Bedømmelse

Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur.

Evalueringen foregår ved to delprøver.

Den første delprøve er et seminarforedrag med skriftligt materiale.

Den anden delprøve er en mundtlig eksamen, som varer ca. 20 minutter, med 25 minutters forberedelse og alle sædvanlige hjælpemidler.

Ved karaktergivning vægter den første delprøve 1/3 og den mundtlige eksamen 2/3.