Matematiske modeller (Q3+Q4 ( forår 2010 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Bachelorkursus
-
Semester/kvarter:
3. + 4. kvarter (Forår 2010)
-
Timer per uge:
2
-
Deltagerbegrænsning:
25
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Naturvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
14511
Formål
Målet med kurset er at give en bred forståelse for matematikens bidrag til vores forståelse af virkeligheden gennem dens funktion både til beskrivelse og som værktøj.
Obligatorisk program
En skriftlig rapport.
Indhold
Eksempler på forskellige typer af matematiske modeller.
Læringsmål
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne
- redegøre for den matematiske modelprocess
- anvende kursets grundlæggende teknikker, resultater og begreber på konkrete modeller
- sætte sig ind i en aftalt model på selvstændig vis og præsentere udvalgte dele af denne for sine medstuderende mundtligt med tilhørende skriftlig rapport
Faglige forudsætninger
Lineær algebra, Matematisk analyse 1 & 2 og Introduktion til Matematisk modellering.
Underviser
Jørgen Brandt
Undervisnings- og arbejdsform
2 timers forelæsninger og seminarer om ugen.
Dansk
Litteratur
Ebbe Thue Poulsen "Matematiske Modeller", samt noter, artikler og videnskabelig litteratur.
Udbyder
Institut for Matematiske Fag (IMF)
Særligt om dette kursus
Kurset er primært rettet mod en gerning som gymnasielærer i matematik.
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + foredrag, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Hj.opg. + foredrag, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Hj.opg. + foredrag, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Hj.opg. + foredrag, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Hj.opg. + foredrag, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Hj.opg. + foredrag, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Hj.opg. + foredrag, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
Undervisningsdeltagelse, skriftlig rapport og præsentation ved seminar. Bedømmes bestået/ikke bestået. Ingen censur.