[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give en introduktion til grundbegreberne i den videregående (funktional) analyse, samt at få introduceret nogle af de fundamentale metoder til håndtering af operatorer i Hilbert rum.
Afleveringsopgaver.
Kurset giver en fortsættelse af den introduktion til funktional analyse, som blev påbegyndt i kurserne 'Reel Analyse' og 'Målteori'. Med udgangspunkt i en introduktion til den generelle teori for topologiske vektorrum vil vi give en beskrivelse af de kommutative $C^*$-algebraer. Som en anvendelse udvikler vi derefter spektral teorien for en begrænset normal operator på et Hilbert rum - først den kontinuerte funktions kalkyle, som følger direkte af karakteriseringen af de kommutative $C^*$-algebraer, og dernæst Borel-kalkylen, som anvender den abstrakte integrations teori fra 'Målteori'. Yderligere emner vil blive inddraget i det omfang tiden tillader det.
I løbet af kurset vil vi identificere emner som kan benyttes til at gøre kurset til et bachelorprojekt for studerende, der måtte ønske det.
Kurserne Reel analyse og Målteori .
Jacob Schach Møller
4 timers undervisning pr. uge inkl. øvelser.
W. Rudin:
Functional Analysis
, Tata McGraw-Hill, New Delhi 1973.
Noter.
Kursushjemmesiden kan ses på instituttets hjemmeside
https://www.imf.au.dk
kort før kursets start.
Eksamen: 4. kvarter
Reeksamen: efter aftale med faglæreren.
Institut for Matematiske Fag (IMF)
Eftertilmeldinger: Kontakt Maiken Kirdorf Nielsen, maiken@imf.au.dk
Intet.
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne:
Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med ekstern censur.
Hvis kurset tages som bachelorprojekt, evalueres kurset ved et større skriftligt projekt.
Hvis kurset ikke tages som bachelorprojekt, så evalueres kurset ved to delprøver.
Den første delprøve består af en skriftlig opgave, der afleveres ved starten af det andet kvarter.
Den anden delprøve er en mundtlig eksamen, som varer ca. 25 minutter, med 30 minutters forberedelse.
Ved karaktergivning vægter den første delprøve 1/3 og den mundtlige eksamen 2/3.