Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 2 timer om ugen, i alt 14 timer over 7 uger
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 17866

Formål

At introducere de studerende til arbejds- og miljømedicinsk risikovurdering med inddragelse af fagets 4 hovedelementer: Toksikologi, undervisning i miljø generelt, undervisning i arbejdsmiljø, og sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske  eksponeringer. Endvidere er det formålet at de studerende trænes i videnskabelig rapporteringsmetode.

De studerende skal kunne:

  • Anvende de forskellige trin i en risikovurdering
  • Beskrive toksikologiske mekanismer hvormed de for problemstillingen relevante xenobiotika kan påvirke kroppens organer og funktioner
  • Gøre rede for hvorledes den centrale litteratur er fundet og udvalgt
  • Kritisk vurdere den valgte litteraturs relevans for problemstillingen
  • Diskutere forebyggelse og sundhedsfremmende foranstaltninger indenfor emnet
  • Foretage en konkret risikovurdering
  • Formidle resultater fra en risikovurdering på en evidensbaseret, gennemarbejdet, struktureret og forståelig måde.

 

Indhold

Fagets indhold kan deles i fire hovedemner:

Toksikologien omhandler de toksikologiske mekanismer hvormed xenobiotika kan påvirke kroppens organer og funktion. Undervisningen omfatter både de vigtigste mutagene, teratogene og allergene effekter, karakteristiske dosis-respons sammenhænge samt ekstrapolation fra in vitro og in vivo eksperimentelle modeller til den humane situation.

Undervisning i miljø generelt  omhandler baggrund og strategi for forebyggelse af miljøbetingede sygdomme og sundhedsfremmende foranstaltninger. Undervisningen omfatter indføring i forebyggelsesmuligheder indenfor infektionssygdomme, luftforurening, drikkevand, spildevand, levnedsmidler og affaldshåndtering. Desuden inddrages livsstilsfaktorer og forekomst af ulykker. Sundheds- og miljøforhold samt forebyggelsestiltag i udviklingslande behandles sideordnet.

Undervisning i Arbejdsmiljø omhandler risikovurdering med dertil hørende metoder til forebyggelse i arbejdsmiljøet. Hvor arbejdsmedicinen overvejende er orienteret mod en person og grupper af ansatte, er eksponering i arbejdsmiljøet arbejdspladsorienteret. Der fokuseres på udvalgte emner til eksemplificering af rationale bag grænseværdier og målestrategier.

I sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske  eksponeringer lægges hovedvægten på udredning af eksponering i relation til helbred og særligt at vurdere ætiologisk fraktion som grundlag for at vurdere sandsynligheden for kausalitet mellem påvirkninger og sygdom i enkelttilfælde. Der arbejdes derfor med udredning af historisk og aktuel eksponering ved anamnese, målinger og analogislutninger samt aktuel viden om arbejds- og miljørelaterede sygdomme. Det indgår også i undervisningen at forstå de basale principper for biologisk monitorering og helbredsovervågning samt de praktiske muligheder for at forhindre opståen eller progression af arbejds- og miljøbetinget sygdom.

Faglige forudsætninger

Bestået 5. semester samt Epidemiologi og Biostatistik (6. semester).

Underviser

Der er ca. 15 undervisere tilknyttet kurset. Undervisningsansvarlig: Lektor Vivi Schünssen, Institut for Folkesundhed, afdeling for Miljø- og Arbejdsmedicin

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppevejledning: 6 timer

Forelæsning: 2 timer 

Holdtimer + workshop litteratursøgning: 6 timer (bibliotekstimer, tilbud)

De studerende udarbejder i grupper en skriftlig projektopgave. Det kan være et litteraturstudium, analyse, fortolkning og præsentation af eksisterende datasæt, udredning og stillingtagen til eksponeringsforhold på en arbejdsplads, eller mindre eksperimentelle eller epidemiologiske studier.

Danish.

Litteratur

Tænk på læseren, Svend Juul

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Mundtlig individuel eksamination med ekstern censur. Prøvegrundlaget er den afleverede bacheloropgave. Alle sædvanlige hjælpemidler. Gradueret bedømmelse.