[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets overordnede formål er at bibringe studenten den nødvendige viden om den menneskelige organismes normale funktioner. Faget omfatter effekten af både eksterne og interne påvirkninger af organismens funktion. Dette sammen med færdigheder i fagets metoder skal kunne sætte studenten i stand til at vurdere, om en given tilstand afviger fra det normale. I det omfang, sygdomsbilledet lader sig forklare ud fra kendskabet til det normalfysiologiske, skal studenten kunne udbede sig svar på supplerende undersøgelser, stille en diagnose og fremkomme med forslag, som vil afværge livstruende tilstande, subsidiært behandlingsforslag inden for fagets mål og pensum. Det er desuden et formål med undervisningen at bibringe studenten en forståelse af, hvorledes man vha. fysiske love kan behandle forskellige biologiske, specielt fysiologiske og kliniske, problemstillinger kvantitativt.
Mål:
Ved kursets afslutning skal den studerende kunne:
1. Anvende fagets terminologi herunder de internationalt vedtagne forkortelser
2. Forklare funktionen af og samspillet mellem kroppens organsystemer
3. Forklare og anvende almene fysiologiske principper (fx massebalance, steady-state, negativ og positiv tilbagekobling)
4. Forklare basale biofysiske mekanismer, der ligger til grund for den humane fysiologi (fx inden for membrantransport og bioelektricitet, hjerte-kredsløb, respiration, muskel- og sansefysiologi)
5. Anvende videnskabelige metoder til systematisk og kritisk at beskrive og analysere fysiologiske problemstillinger (fx kredsløbs- og temperaturregulering)
6. Beregne og/eller estimere fysiologiske størrelser ud fra fysiologiske modeller og herunder opstille de nødvendige forudsætninger for dette
7. Analysere de molekylære, cellulære og organrelaterede fysiologiske processer, der regulerer og vedligeholder kroppens normale funktioner herunder opretholder homeostasen
8. Forklare hvorledes fysiologisk relevante ydre faktorer påvirker den menneskelige organisme og dennes reaktioner på disse
9. Analysere udvalgte sygdomme og symptomer i det omfang, de lader sig forklare ud fra kendskabet til den normale fysiologi og fremkomme med principielle behandlingsforslag
10.Forklare hvorledes ændringer på det molekylære og cellulære niveau kan forårsage visse sygdomme, og hvordan de evt. kan afhjælpes
Kurset omfatter en gennemgang af udvalgte organsystemers fysiologi men lægger ellers hovedvægten på samspillet mellem de forskellige organsystemers funktioner.
Beståede prøver og kurser på de første 3 semestre samt i Fysiologi med Biofysik og Medicinsk Biokemi på 4. semester.
Ole Sonne, institutleder, Institut for Fysiologi og Biofysik, e-mail: os@fi.au.dk .
Undervisningen gives som 23 forelæsninger, 26 holdtimer og 12 timer seminarer, samt 5 x 2 timers opgavegennemgang.
Den studerende forventes at møde velforberedt til undervisningen. Da faget i høj grad lægger vægt på forståelse og anvendelse af det indlærte pensum og ikke kun udenadslære, kræves en hel del hjemmearbejde, og da hele pensum ikke gennemgås skal også påregnes en del selvstudium. Ingen kursusdel er obligatorisk.
Undervisningssprog: Dansk.
Pensum:
Medical physiology, Rodney A Rhoades (ed), Lippincott Williams & Williams
Medicinsk biofysik, Flemming Cornelius (red), Aarhus Universitetsforlag
Sentralnervesystemet, Per Brodal, Tano
Physiology, J.G. McGeown, Churchill Livingstone
Målfortegnelse i fysiologi
Noter i fysiologi
En skriftlig eksamen af 6 timers varighed bestående af 15 spørgsmål. Hjælpemidler: lommeregner med blank hukommelse. Gradueret eksamen med ekstern censor.
Indstillingsbetingelser: Tidligst 1 år efter bestået 3. semester. Første indstilling skal altid ske sammen med Medicinsk Biokemi uden adgang til afmelding i et af fagene uanset sygdom.