Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Klinisk medicin. ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat.
  • Semester/kvarter: 2. semester.
  • Timer per uge: 37 timer per uge i 10 uger.
  • Deltagerbegrænsning: Ja.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 17876

Formål

Formålet med det kliniske kursus i medicin er at forberede den lægestuderende på arbejdet som basislæge på en intern medicinsk afdeling. Fokus lægges på de grundlæggende færdigheder og holdninger, der skal læres gennem praksis.

 

Mål: Den studerende skal kunne

  1. deltage i hverdagens arbejdsgange på en klinisk afdeling
  2. diskutere sundhedsfaglige etiske perspektiver
  3. kommunikere med patienter, med fokus på interview- og samtaleteknik
  4. optage en sygehistorie
  5. mundtligt fremlægge en sygehistorie for sundhedspersonale
  6. systematisk journalføre relevante oplysninger og data, inklusiv sygehistorie
  7. kommunikere med læger, medstuderende og plejepersonale vedrørende patient- relaterede problemstillinger
  8. samarbejde med sundhedsfagligt personale
  9. beskrive de store og almindelige akutte og kroniske medicinske sygdomme og deres symptomer og tegn, den almindelige patogenese, naturhistorie og prognose, samt de grundlæggende diagnostiske kriterier og behandlinger, herunder muligheder for forebyggelse
  10. beskrive væsentlige typer klinisk forskning og deres betydning

 

Indhold

Det kliniske ophold foregår ved intern medicinske afdelinger med engagement på en sengeafdeling, hvor den studerende er en del af sundhedspersonalet og følger de daglige rutiner og arbejdet med patienter med akutte og kroniske medicinske sygdomme. De studerende kan derved følge patientens vej gennem diagnostiske procedurer og behandlinger. De studerende vil komme i kontakt med de almindelige akutte og kroniske medicinske tilstande.

 

Faglige forudsætninger

Bestået 7. semester.

Underviser

Ronald Dahl, Lungemedicinsk afdeling, Århus Sygehus, rdahl@as.aaa.dk

Undervisnings- og arbejdsform

o 4 ugers ophold på hver af to forskellige intern medicinske afdelinger, hvor de studerende deltager i afdelingens daglige arbejdsrutiner, fx stuegang på sengeafdelinger, afdelingens rutinemæssige konferencer og undervisningsprogram, ambulatorier, specifikke procedurer, vagtarbejde. De studerende skal også deltage i modtagelsen af patienter og herunder optage journal under supervision. Hovedvægten lægges i begyndelsen på undersøgelsesteknik og indsamling af kliniske oplysninger som systematiseres m.h.p. optegnelsen af en patient journal. Efterhånden bliver de studerende i stand til at beskrive de undersøgelser, som er relevante for de enkelte almindeligt forekommende medicinske sygdomme. Desuden skal de studerende superviseret træne almindelige procedurer i form af anlæggelse af intravenøs venflon, anlæggelse af blærekateter, arteriepunktur for blodgasanalyse, EKG optagelse og parenteral medicinindgift. Der er uformel bed-side undervisning og daglig supervision.

o 1 uges ophold på billeddiagnostisk afdeling (herunder 5 timers teoretisk kursus).

o 1 uges ophold på klinisk biokemisk afdeling

o 40 timers holdundervisning med teoretisk, systematisk gennemgang af de almindelige medicinske sygdomme. I denne undervisning indgår også indføring i etik og kommunikation af betydning for klinisk arbejde på et sygehus.

o 20 eksaminatoriske medicinske klinikker med patientdeltagelse, som skal opøve klinisk tankegang. De eksaminatoriske klinikker er holdundervisning baseret på en konkret og tilstedeværende patient. I timen inden holdtimen har en af de lægestuderende optaget sygehistorien og gennemført en almindelig objektiv undersøgelse. I holdtimen fremlægger den studerende sygehistorien og gennemgår fundene ved objektive undersøgelse. På basis heraf vejledes de studerende i, hvad der skal fremskaffes af yderligere anamnestiske forhold og gennemføres af biokemiske, billeddiagnostiske, funktions- og invasive undersøgelser for at komme frem til en korrekt diagnose forud for behandlingsforslag. De studerende skal under vejledning øve at tage en selvstændig og aktiv rolle i både fremlæggelse, vurdering og beslutning.

 

Litteratur

Pensum:

Basisbog i Medicin & Kirurgi. Torben V Schroeder et al. (eds.). Munksgaard, 2004.

Medicinsk Kompendium. Ove B. Schaffalitzky et al.(eds). Nyt Nordisk Forlag Arnold

Busck, 2004.

Lecture notes: clinical biochemistry. Geoffrey Beckett (ed.). Malden, Blackwell, 2005.

Nordisk lärobok i radiologi. Holger Pettersson (ed.). Lund, Studenterlitteratur, 1993.

Supplerende litteratur:

Afdelings specifikke kliniske vejledninger: Findes på afdelingernes hjemmesider.

Harrisons Principles of Internal Medicin. Dennis Kasper (17. ed.), McGraw Hill, 2008.

Skadestuekirurgi. Bent Ebskov et al. Munksgaard. 2002.

Akutte medicinske tilstande. Ole Østergaard Thomsen (ed.) FADLs forlag, 2007.

Clinical radiology: the essentials. R.H. Daffner. Lippincott Williams & Williams, 2007.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Klinikopholdet godkendes ved underskrift af de ansvarlige lektorer på både de to medicinske afdelinger, medicinsk biokemisk afdeling og radiologisk afdeling. Grundlaget for bedømmelsen er den studerendes aktive tilstedeværelse og deltagelse i det daglige arbejde og den formaliserede undervisning. De studerende fører en logbog med tjeklister for de almindelige manuelle procedurer og færdigheder, og logbogen skal underskrives af de kliniske lektorer som en del af godkendelsen.