Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfri element: Den gode læge ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 20
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 17875

Formål

 

Formål: Valgfagets primære formål er at give den studerende anledning til, gennem mødet med romanlitteratur og filosofi, at reflektere over betingelserne for at blive en 'god læge'. Gennem kurset tilegner den studerende sig en række analytiske, metodiske og praktiske værktøjer til at belyse og diskutere følgende spørgsmål: Hvordan bliver jeg en 'god læge'? Hvordan kan man manøvrere mellem forskellige roller og identiteter som sundhedsprofessionel og privatperson? Hvad betinger den gode eller mislykkede dialog mellem patient og læge? Hvordan kan man takle lægeprofessionens udfordringer og dilemmaer, så man sikrer, at de naturvidenskabelige indsigter og teknikker anvendes på hensigtsmæssig og moralsk ansvarlig vis i mødet med den enkelte patient? Hvordan kan man forebygge stress, depression, misbrug etc. til glæde for sig selv og sin familie, men i høj grad også for de patienter, der er afhængige af en rask og velfungerende læge? Kurset giver baggrund for at forstå og håndtere de krav den fremtidige lægegerning stiller til sine udøvere.

Indhold

 

Faglige mål (kvalifikationer og kompetencer): Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder indenfor følgende områder:

  • problemstillinger i forhold til lægens forskellige roller og identitetsopfattelser
  • forskellige former for etiske dilemmaer, der optræder i relation til lægelivet
  • fortællingens funktion i lægevidenskabens selvopfattelse

 

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • kunne analysere og reflektere over romanlitteraturens og filosofiens værdi i udviklingen af moralsk og faglig dømmekraft indenfor lægevidenskaben
  • kunne analysere og formidle væsentlige etiske dilemmaer og problemstillinger i forskellige former for sundhedspraksis og lægeliv

Faglige forudsætninger

 

Bestået lægevidenskabelig bacheloruddannelse ved Aarhus Universitet eller tilsvarende. Dette tilvalgskursus er koordineret med den tidligere undervisning i medicinsk filosofi og videnskabsteori

Underviser

Annonceres senere.

Undervisnings- og arbejdsform

 

Undervisningen lægger i vid udstrækning op til diskussion i mindre grupper og inddrager ligeledes fremstillings- og skriveøvelser. Der inddrages et udvalg af romaner, film og andre kunstformer i formidlingen. Kurset afsluttes med eksamen, hvor et læst romanværk samt udvalgte dele af det filosofiske pensum fremlægges af den studerende.

Dansk

Litteratur

 

Litteratur

Undervisningen tager udgangspunkt i romanlæsning samt et udvalg af filosofiske artikler og essays eller uddrag fra monografiske fremstillinger som bl.a. omhandler fænomenologiske, hermeneutiske samt moralfilosofiske perspektiver. Der vil ligeledes blive inddraget litteratur fra den narrative forskning indenfor sygdom og sundhed samt den narrativt baserede medicin (Narrative Based Medicine). Disse tekster er sammenfattet i et kompendium, der kan rekvireres ved kursets start.

 

Pensum: Den enkelte studerende læser (mindst) et romanværk og teksterne i kompendiet.

 

Af romanlitteratur kan blandt andet anbefales (ikke obligatorisk):

Albert Camus: Pesten

Gabriel Garcia Márquez: Kærlighed i koleraens tid

Ian McEwan: Lørdag

P.C. Jersild: Babels hus

Samuel Shem: House of God

Samuel Shem: Mount Misery

Hjalmar Söderberg: Doktor Glas

Pascal Mericier: Nattog til Lissabon

Agneta Pleijel: Dronningens Kirurg

Per Olov Enquist: Livlægens besøg

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Mundtlig fremlæggelse samt synopsis

Obligatorisk undervisning