Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfrit element: Kursus i Sundhedsinformatik på Aarhus Universitet ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau:  Kandidat
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 21979

Formål

Formålet med kurset er at bibringe de studerende kendskab til forhold omkring nogle af de centrale begreber, kompetencer og strukturer til IT-systemer, som vil møde de studerende allerede den første dag på en klinisk arbejdsplads. Kurset er også en introduktion til Sundhedsinformatik begreber, således at den enkelte læge vil kunne bidrage til og være i stand til at forholde sig konstruktivt kritisk til

opbygning og implementering af Sundheds IT.

Indhold

Kurset introducerer til anvendt informationsteknologi i det danske sundhedsvæsen. Gennemgang af den eksisterende informationsteknologiske struktur og forankring, organisationer, klassifikationer, terminologi, Elektronisk Patient Journal (EPJ) og kvalitetsudvikling. Der gives et overordnet billede af, hvor gennemgribende teknologi er i dag for lægen, og hvordan der arbejdes med udfordringen af IT implementering i en sundhedsfaglig organisation samt konsekvenser for arbejdsgange.

Faglige forudsætninger

Bestået lægevidenskabelig bacheloruddannelse ved Aarhus Universitet eller tilsvarende.

Underviser

Mads Ronald Dahl (Kursusleder)

Per Hostrup (Kursusleder)

Statistiker, Michael Væth

Århus Traumecenter, Erika Frischknecht Christensen

Enhed for Klinisk Kvalitet, Lone Kærsvang

Center for Registerforskning

Repræsentant fra Randers sygehus

Repræsentant fra IT katrinebjerg

Repræsentant fra sundhedsstyrelsen

Repræsentant fra Datatilsynet

Undervisnings- og arbejdsform

Der er obligatorisk fremmøde til alle undervisningselementer.

Kurset forløber over 4 uger i forbindelse med de valgfrie elementer på kandidatuddannelsens 7. semester.

Ugerne er delt i: 1) introduktionsugen, 2) Kompetenceugen, 3) Produktionsugen og 4) Afrapporteringsugen. Undervisningen i de 20 arbejdsdage er fordelt på 6 arbejdsdage med forelæsninger og øvelser (30 timer), 3 turdage med ekskursioner (til a) it-udvikler, b) afdeling med muligt behov, c) afdeling med implementeret system), 3 x 2 timers it-værksted med kompetenceudvikling, 7 rapportskrivningsdage med mulighed for vejledning og en afrapporteringskonference dag.

Kurset er understøttet af e-læringsplatformen AULA.

Dansk

Litteratur

National strategi for digitalisering af sundhedsvæsenet 2008-2012.

Sundhedsfaglig terminologi og klassifikationssystemer, Coiera E, Guide to Health Informatics, 2.nd. 2003.

Sundhedsdatalovgivning: LBK nr. 95 af 7.02.2008, kap. 9, 58, 59 og 60 samt BEK nr 459 af 16/05/2006.

Persondataloven (Nr. 429 af 31.5.2000) kap. 1-4 og 11.

Udleverede opgaver, noter og forskningsartikler.

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


 

Studieordning og bedømmelse

Faget bestås ved aktiv deltagelse i kurset, hvilket indebærer udarbejdelse af en artikel fra arbejdsgruppen med et fast formalia og fremlæggelse af artiklen.

Den skriftlige del består i udarbejdelse af en artikel fra arbejdsgruppen med et fast formalia.

Omfang : Tekst 9.000 tegn. Referencer fem. højst en Tabeller/figurer med tilhørende tekst.
Indhold : Titel, forfatter navne og tilhørsforhold, Dansk og Engelsk summary (max. 600 tegn), introduktion, materiale og metoder, resultater, konklusion, referencer og taksigelser.

Referencer udformes efter Vancover reglerne og tabeller og grafer udformes som angivet i Ugeskrift for lægers manuskriptvejledning for udvikling og uddannelsesartikler.

 

Den mundtlige del består i en fremlæggelse for medstuderende, vejledere og gæster af artiklen på kursets konferencedag.

Hvert hold skal holde et 15 min. oplæg med efterfølgende 5-10 min. diskussion.

Obligatorisk undervisning