Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfrit element: Organdonation og transplantation - fysiologiske, etiske og juridiske udfordringer ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Ca. 20 + forberedelse
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 21989

Formål

Det overordnede formål med kurset er at give de studerende en basal viden om organdonation og transplantation såvel fysiologisk som etisk og juridisk - og samtidig gennem øvelser at give de studerende mulighed for at opnå kendskab til diagnosticering af hjernedød og kommunikation med pårørende til organdonorer. Kursets formål er på længere sigt at skærpe lægers opmærksomhed på mulige donorer og gøre det lettere for læger at kommunikere med pårørende til mulige donorer.

Indhold

Der lægges stor vægt på cases fra den kliniske hverdag.

Kurset vil omhandle følgende elementer:

  • Hvordan er donations- og transplantationsområdet opbygget i Danmark
  • Hjernedød, årsager til hjernedød, hjernedødsdiagnostik, hjernedødundersøgelsen øves i færdighedslaboratoriet
  • Kommunikation med pårørende i krise og om organdonation
  • Behandling og pleje i donationsforløbet
  • Donoroperation
  • Recipient udvælgelseskriterier, hjerte-, lunge- og nyretransplantation, patientperspektivet ved transplantation
  • Etik og jura på områderne.

Faglige forudsætninger

Bestået lægevidenskabelig bacheloruddannelse ved Aarhus Universitet eller tilsvarende.

Underviser

Undervisningsansvarlige : Preben Sørensen, Klinisk lektor, overlæge, Neurokirurgisk

afd. Århus Universitetshospital, Ålborg Sygehus. Anæstesiologisk overlæge Inge Krogh Severinsen, Århus Universitetshospital, Skejby

Herudover er der tilknyttet undervisere med specialer inden for transplantationskirurgi og -medicin, krisepsykologi, intensiv medicin, antropologi og sundhedspersonale med stor praktisk erfaring med organdonation og -transplantation.

Undervisnings- og arbejdsform

 

Læringsmetoden for kurset er primært interaktiv. De to første uger veksler mellem forelæsninger, diskussion, praktiske øvelser og demonstrationer.

Herefter påbegyndes gruppearbejde med hjemmeopgave. De studerende kan vælge mellem en række problemformuleringer, der er givet på forhånd.

De studerende skal skrive hjemmeopgaven i grupper på 3-4 personer og har en uge til dette. Problemformuleringerne holder sig inden for det pensum, der undervises i de første to uger. De studerende skal vise, at de kan redegøre for og diskutere et område inden for det, de har lært. 

Omfang af hjemmeopgave: Maks. 10 sider. De studerende skal angive, hvem der har skrevet hvad, for at sikre individuel bedømmelse.

Kurset afsluttes med en fremlæggelse af hjemmeopgaven for de øvrige studerende.

Der udpeges på forhånd en anden gruppe studerende, der er opponenter ved fremlæggelsen, således at alle fremlægger og alle er opponenter

Dansk

Litteratur

Kompendium udleveres.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Obligatorisk fremmøde og hjemmeopgave