Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Internet, Media Change and Innovation ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: kandiat  
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: Aktiv deltagelse kræves også af 'inspirationstuderende'
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23592

Formål

Formålet med dette fag er at konceptualisere og analysere innovation som den finder sted i mediebranchen. Hvilke konsekvenser har mødet med et fluks af digitale strategier for nye og gamle spillere på markeds-, proces- og produktinnovationsniveau, og hvilke brydninger sker der i bevægelsen fra 'det gamle' til 'det nye' i innovationsprocessen.

De kompetencer som søges opnået er evnen til teoretisk at forstå og analysere innovation i forskellige former samt at kortlægge teoretisk og analytisk de brydninger, der sker i sådanne processer.

Det er med til på sigt på at ruste kandidater til at lede og facilitere medieinnovation uden at faget har et direkte anvendelsesorienteret perspektiv.

 

Indhold

Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS. 

Perspektivet i faget er netværk og innovation i medieorganisatoriske sammenhænge. Mediebranchen er her defineret bredt i den forstand, at den både indbefatter traditionelle mediehuse som DR, TV2, JP/Politiken, CNN, Nordjyske Medier og NY Times, hvor tematisk indhold er i centrum, men også 'nye' (medie)organisationer som TDC, Sonofon, Google, Facebook og Yahoo, hvor brugertrafikken og facilitering er i centrum.

Der lægges op til eksamensopgaver, der undersøger medieinnovation gennem analyser af produktinnovation eller markedsinnovation i et komparativt perspektiv gennem produkt- eller strategiregisteringer og dokumentanalyse af strategipapirer og faktuelle interviews. Historiske perspektiver, politiske perspektiver og procesinnovationsstudier vil også være relevante eksamensperspektiver, men fagets rammer giver ikke mulighed for hjælp til længerevarende ophold i eller kontaktetablering med medieorganisationer.

 

Faglige forudsætninger

Medievidenskab og informationsvidenskab, handelshøjskolen

 

Underviser

Anja Bechmann Petersen

Undervisnings- og arbejdsform

Faget vil være tilrettelagt med 4 forelæsninger, der introducerer til netværk og innovation som medieteori og -metode. Forelæsningerne vil diskutere netværksteori med udgangspunkt i Manuel Castells værker, ANT (Latour) og Susan Leigh Star. Innovationsteorien introduceres med udgangspunkt i Schumpeter, Yochai Benkler og Eric von Hippel.

Herefter skal kursusdeltagerne i mindre grupper bestemme det fortsatte tematiske forløb inden for kursets rammer. Mulige temaer kunne være brugerinnovation, gratismarkeder, social software/web 2.0 og viralitet (herunder viral markedsføring). Denne del af kurset indbefatter, at grupperne varetager undervisningsgange ved at afdække temaerne ud fra deres egen litteratursøgning og behandling (i tråd med studenteroplægsmodellen på overbygningsniveau). Jeg vil her også varetage en undervisningsgang på lige fod med kursusdeltagerne omkring mobilt internet og brugerrelevans som digital strategi.

 

Engelsk

 

Litteratur

 

Manuel Castells værker, ANT (Latour) og Susan Leigh Star. Innovationsteorien introduceres med udgangspunkt i Schumpeter, Yochai Benkler og Eric von Hippel.

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Medie- og samfundsteori og medieæstetik, mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller Valgfag

Valgfag Informationsvidenskablinje A

 

Point

10/20 ECTS

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


I.h.t. studieordningen