[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er at opøve evne til teoretiske refleksioner over humanistiske, samfundsvidenskabelige og medievidenskabelige videnskabsteoretiske problemstillinger. Der lægges vægt på behandlingen af temaer, der spiller en central rolle i medievidenskabs historie, indhold, metoder og udviklingstendenser.
Den studerende kan først indstille sig til prøven i Studium Generale II, når prøven i Studium Generale I er bestået.
Anders Foss
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg.
Bourdieu, Pierre, 1996 (1992): Refleksiv sociologi – mål og midler.
Goffman, Erving, 1992 (1959): Vore rollespil i hverdagen.
Originaltitel: The Presentation of Self in Everyday Life. Hans Reitzels Forlag/Pax, København/Oslo.
Habermas, Jürgen, 1976 (1962): Borgerlig offentlighet – dens framvekst og forfall.
Originaltitel: Strukturwandel der Öffentlichkeit.
Gyldendal Norsk Forlag, København.
Reitzels Forlag, København.
Prøveform: Skriftlig eller mundtlig
Prøven kan aflægges på en af tre måder:
a) Én af to måder i tilknytning til undervisningen (jf. a1 og a2 nedenfor).
b) Èn måde uden tilknytning til undervisning.
a1) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet), er prøven en fri skriftlig hjemmeopgave. Omfang 8-10 sider. Opgaven skal ligge inden for horisonten af det i undervisningen
gennemgåede og forholde sig til flere videnskabsteoretiske positioner og tekster.
Prøveform
: Fri skriftlig hjemmeopgave.
Censur og bedømmelse
: Intern censur, 7-skala.
Vægtning
: 5 ECTS-point
a2) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet), er prøven en mundtlig prøve på en halv time inkl. censur med en halv times forberedelse. Til forberedelsen må den studerende medbringe alle hjælpemidler. På baggrund af et tekstuddrag stilles et eller flere tværgående spørgsmål inden for det opgivne pensum.
Prøveform
: Mundtlig prøve.
Forberedelse
: 30 minutter.
Varighed
: 30 minutter.
Censur og bedømmelse
: Intern censur, 7-skala.
Vægtning
: 5 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfang 16-20 sider.
Prøveform
: Bunden skriftlig hjemmeopgave.
Varighed
: 30 dage.
Censur og bedømmelse
: Intern censur, 7-skala.
Vægtning
: 5 ECTS-point.