Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag: Audiovisuelle medier, reklame BA MED ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 17985

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Medieteori, herunder grundlæggende viden om henholdsvis auditive, visuelle og web-kommunikations kommunikative karakteristika.
  • Forståelse for de auditive, audiovisuelle og multimediernes koder.
  • Viden om anvendelse af mediekommunikative fremstillingsformer og genrer.
  • Teoretisk og praktisk viden om produktionsudvikling og medieproduktionsprocesser.
  • Grundlæggende færdigheder i at vurdere og udarbejde mediekommunikation til specifikke kommunikative kontekster (fx kanaler, medie, situationer, målgrupper).

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne kombinere medieteoretisk og -analytisk viden med praktiske erfaringer inden for medieproduktion.
  • Kunne omsætte teoretisk-analytisk viden i praksis.
  • Kunne reflektere over en medieproduktionsproces.
  • Kunne samarbejde under tidspres i komplicerede produktionsprocesser.
  • Kunne tilrettelægge produktionsforløb i forskellige mediemiljøer.
  • Kunne vurdere medier til kommunikative formål og specifikke kontekster.
  • Kunne gennemtænke og håndtere fortællemæssige strategier.

Med valgfaget får den studerende mulighed for at vælge retning inden for faget audiovisuelle medier.
Formålet er at opnå et materialekendskab til audiovisuelle medier via en produktionsmæssig praksis. Det vil ske gennem et teoretisk og praktisk arbejde med audiovisuelle mediers koder, fremstillingsformer og genrer. Desuden vil det ske gennem introduktion til produktionsudvikling og
produktionsprocesser via praktiske øvelser og opgaver. Endelig vil kontekstuelle forhold skulle inddrages i produktionen af et audiovisuelt medieprodukt med særlig henblik på modtageroplevelsen.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer materialekendskab til audiovisuelle medier i frembringelsen af et audiovisuelt medieprodukt
  • kan redegøre for brugen af koder og fremstillingsform samt genre i den konkrete produktion i forhold til resultaterne af en publikumstest.

Indhold

During the introductory phase of this course, exemplary TV spots produced by students at IMV will be shown, and some guidelines will be given for storytelling strategies in the 30-60 second TV spot - those strategies illustrated by a selection of inspiring TV spots. Production groups (with approx. 5 people per group) will be set up and each group will receive a very basic introduction to the use of the video camera, lighting equipment and editing program (Final Cut Pro).

The first project will be a 30-second TV spot on violence against women. If possible, a representative of Amnesty International will be present for the screening of these first productions and will offer comments at the screening.

The second and more ambitious project will be a campaign consisting of at least two 30-60 second TV spots on any public service issue of the group's choosing. Production groups will be encouraged to contact relevant organizations in order to get feedback on their concepts or completed productions.

With both projects, the emphasis will be on the quality of the storytelling and strategies of persuasion, rather than on production values in themselves.

For the course schedule, some guidelines and some literature, please see the "documents" section of the AULA page devoted to this course, which will be conducted in English for the sake of exchange students who will be participating.

It would be helpful if you would sign up on the AULA site either for this course or for the parallel course to be taught by Louis Thonsgaard, on the production of short films, but not for both.

If you have any questions, you are welcome to contact me at raskin@imv.au.dk

Faglige forudsætninger

Indstilling til prøven i disciplinen Audiovisuelle medier forudsætter, at disciplinen Auditive medier er bestået.

Underviser

Richard Raskin

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med øvelser i praktisk materialekendskab og gennemførelse af konkrete produktioner i grupper under vejledning.

Dansk

Litteratur

Andersen, Lars Pynt. The rhetorical strategies of Danish TV advertising. PhD thesis. Copenhagen Business School, 2004.

Raskin, Richard. "A thematic typology of anti-smoking TV spots," p.o.v., - A Danish Journal of Film Studies,  no. 19 (March 2005), pp. 113-135.

Raskin, Richard. " Oh Harold . A case study of a 30-second TV spot." p.o.v., - A Danish Journal of Film Studies, no. 19 (March 2005), pp. 89-112.

Raskin, Richard.  " Butterfly and Firing Squad . A Comparison of Two TV Spots Representing State Terror." p.o.v., - A Danish Journal of Film Studies, no. 20 (Dec 2005), pp. 105-125.

Raskin, Richard. "Storytelling and promotional properties of the Audi ad, Tracks ," p.o.v., - A Danish Journal of Film Studies, no. 23 (March 2007), pp. 109-122.

Raskin, Richard. " Kitchen Counter : A Case Study of a Recent Danish TV Commercial," p.o.v., - A Danish Journal of Film Studies, no. 23 (March 2007), pp. 91-108.

Raskin, Richard. Kortfilmen som fortælling . Systime, 2001.

Raskin, Richard. The Art of the Short Fiction Film. A Shot by Shot Study of Nine Modern Classics . McFarland, 2002.

Raskin, Richard. "On pacing in the short fiction film." Journal of Media Practice [U.K.], Vol. 7, No. 2 (2006), pp. 159-160.

Raskin, Richard. The Art of Storytelling in the Short Fiction Film. Guidelines for Student Filmmakers. Department of Information and Media Studies, 1999.

Raskin, Richard. "Story design in the short fiction film," in Raindance Writers' Lab . Elliot Grove. London: Focal Press, 2008; pp. 119-125.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøveformen er undervisningsdeltagelse eller skriftlig. Prøven kan aflægges på en af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet) er prøven bestået ved denne dokumenterede deltagelse i undervisningen.

Prøveform : Undervisningsdeltagelse
Censur og bedømmelse : Intern censur, bestået/ikke bestået
Vægtning : 10 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en kombination af et medieprodukt samt en skriftlig og en mundtlig eksamen. Der skal udarbejdes et medieprodukt og en skriftlig arbejdsrapport i tilknytning
hertil. Omfanget er 3-5 sider pr. studerende. Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. I eksaminationen tages der udgangspunkt i de skriftlige eksamensopgaver. Der gives en samlet karakter, hvor medieproduktet og den kombinerede eksamen vægtes ligeligt ved karakterudmålingen.

Prøveform : Kombination af et medieprodukt samt en skriftlig og en mundtlig eksamen.
Varighed : 30 dage til produktion og rapport, 30 minutter, inkl. censur til den mundtlige eksamen.
Censur og bedømmelse : Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning : 10 ECTS-point.