Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Museologisk Bachelorprojekt SUP ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Suppleringsfag
  • Semester/kvarter: Forår 2010
  • Timer per uge: 8 timer samlet
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 17732

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende:

  • Evner at afgrænse en eller flere videnskabelig(e) problemstilling(er) inden for det museologiske område
  • Demonstrerer forståelse for de(n) valgte problemstilling(er)s institutionelle implikationer
  • Evner at foretage en kritisk refleksion af de(n) valgte museologiske problemstilling(er)
  • Er i stand til at gøre rede for det metodiske og teoretiske grundlag for de(n) valgte problemstilling(er) samt at evaluere/diskutere de deraf affødte konklusioner

Indhold

Bachelorprojektvejledning som kun er for suppleringsfagets studerende:

Bachelorprojektet bygger videre på den udgående undervisning på uddannelsen i en undersøgelse af en nøjere afgrænset problemstilling inden for museologien.

Formålet med denne disciplin er at bibringe den studerende erfaring med gennemførelsen af et selvstændigt projekt, der munder ud i en samlet skriftlig fremstilling.

Bachelorprojektet kan enten aflægges som et teoretisk projekt eller som et praktikprojekt med et integreret praktikophold på en selvvalgt kulturarvsinstitution eller kulturinstitution.

Vejledning:

Der tilbydes 4 fælles bachelorvejledningslektioner. De studerende vil derudover undervejs få tilknyttet en individuel vejleder.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først tilmelde sig prøven i bachelorprojektet, når to af de øvrige prøver på suppleringsfaget er bestået.

Underviser

Ane Hejlskov Larsen

Undervisnings- og arbejdsform

De studerende arbejder selvstændigt under dels fælles vejledningstimer, dels under tildeling af 1 times individuel vejledning. Vejledningen vil bestå af en blanding af dialogbaseret undervisning og plenumøvelser. Undervejs i forløbet tilbydes feedback på den studerendes individuelle bachelorprojekt. Den studerende afleverer midtvejs i semestret et oplæg, der skitserer problemformulering, teori, metode og litteraturovervejelser.

Tidspunkt

Følger

Dansk

Litteratur

Der vil foreligge et kompendium til bachelorvejledningslektionerne, der rummer tekstuddrag af Kristian Himmelstrups "Kulturens former og institutioner" fra 1994 over Judy Diamonds "Practical Evaluation Guide" fra 1999 til Ib Andersens "Valg af organisationssociologiske metoder - et kombinationspersepktiv" fra 2000.

Lokale

Følger

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i museologiske studier

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Vælges Model A, anvendes prøveform a, og ved Model B anvendes prøveform b:

a) Individuel skriftlig hjemmeopgave, maks. 25 sider inkl. resumé på engelsk eller tysk
b) Individuel kombineret skriftlig og mundtlig prøve, maks. 15 sider inkl. resumé på engelsk eller tysk, eksamination 45 min. inklusive bedømmelse på 15 min., hjælpemidler i form af fx teknisk udstyr (dias, powerpoint m.v.) eller skriftlige noter er tilladt under prøven

Nærmere bestemmelser:
a) og b) Fælles for a- og b-prøven gælder, at det faglige indhold vægtes højest, mens resumeet indgår modificerende i bedømmelsen.
b) Ved b-prøven består den skriftlige del af en rapport, som afleveres min. 10 dage før den mundtlige prøve. Rapporten skal bestå af følgende dele:
En eller flere problemformuleringer på baggrund af det udførte praktikprojekt, redegørelse for problemstillingens institutionelle implikationer og en efterfølgende analyse og diskussion af teori, metode og fremgangsmåde i det udførte praktikprojekt.
Den studerende forbereder på forhånd et mundtligt oplæg, der enten kan opbygges som en perspektivering, diskussion eller evaluering af rapportens konklusioner på maksimalt 15 minutter. Den resterende tid af eksaminationen benyttes til en diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor.
Den skriftlige og mundtlige del vægtes ligeligt i bedømmelsen.