Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Museologisk kommunikation SUP, MUSEO ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Suppleringsfag
  • Semester/kvarter: Forår 2010
  • Timer per uge: 5
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 17733

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende:

  • Udviser overblik over centrale kommunikationsteorier og - formidlingsproblematikker
  • Foretager relevante kommunikationsanalyser af konkrete cases
  • Udviser evne for at tilrettelægge, strukturere og formidle en given problemstilling

Indhold

Undervisningen i Museologisk kommunikation omfatter teori om museernes og de øvrige kulturarvsinstitutioners kommunikation med omverdenen.

Hovedtemaer er læringsteori og interaktivitet, udstillingsanalyse- og kritik, udstillingsdesign og -dramaturgi, virtuel formidling, publikumsforståelse, markedsføring og branding. Kurset vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, gæsteforelæsninger, fælles diskussioner, øvelser, casestudier og ekskursioner. Desuden indgår et skriveværksted med fokus på skriftlig formidling.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Ingrid Vatne

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning veksler mellem forelæsninger, oplæg fra eksterne gæstelærere, skriveværksted, praktiske øvelser og diskussioner

Tidspunkt

Mandag 11.00 - 17.00

Dansk

Litteratur

John H. Falk and Lynn D. Dierking: Learning from Museums.
Visitor Experiences and the Making of Meaning. AltaMira Press 2000

Lokale

Bygning 1584

Lokale 112

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i museologiske studier

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider pr. studerende, 45 min. eksamination inklusive bedømmelse, hjælpemidler i form af fx teknisk udstyr (dias, powerpoint m.v.) eller skriftlige noter er tilladt under prøven

Nærmere bestemmelser: Prøven skal, med udgangspunkt i en synopsis, bestå i en diskussion af en frit valgt problemstilling inden for pensum. Synopsis kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe. Den mundtlige del af prøven er individuel. Synopsis på maksimalt 5 sider pr. studerende afleveres min. 10 dage før den mundtlige prøve. I synopsis indgår 1) en problemformulering, 2) argumentation for metodevalg og 3) hovedpointerne i den relevante faglitteratur om det valgte emne. Udarbejdes synopsen af en gruppe, består den mundtlige individuelle prøve af fremlæggelse af selvstændigt udviklede aspekter af eller problemstillinger inden for den fælles ramme, der under prøven udfoldes i en diskussion med eksaminator.
Den skriftlig og mundtlige del bedømmes under ét.