[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
Forløbet beskæftiger sig som titlen siger med forholdet mellem film og politik som det er kommet til udtryk i forskellige konstellationer igennem filmens korte historie. Gennem en række nedslag undersøges forskellige formelle og indholdsmæssige strategier i filmens arbejde med det politiske for derved at lægge op til en diskussion af forskellige måder for filmen at være politisk på også set i en generel æstetik- og politikteoretisk sammenhæng. Angrebsvinklerne vil være flere men vil fastholde en dobbelt blik på filmens samfundskritiske udsyn og samfundsmæssige indfældning eksempelvis ved afsøge forbindelserne mellem eksperimenterende film og Hollywoods bud på politiske kommentarer. Endvidere søges diskussionerne belyst udfra filmenes dialog med parallelle udviklinger inden for specielt litteratur og kunst.
Emnerne vil strække sig fra russisk konstruktivisme (Eisenstein, Vertov, Dovsjenko), over fransk nybølge (Godard, Resnais), italiensk neorealisme (Rossellini, de Sica) og nyere avantgardister som Pasolini og Andrzej Zulawski til nye indie og Hollywood produktioner. Mulige teoretikere kunne være Bill Nichols, Janet Harbord, Gilles Deleuze, André Bazin og Jacques Rancière.
Ingen
Mads Anders Baggesgaard
Valgfaget tilrettelægges af en faglærer og udformer sig typisk som en workshop med underviser- og studenteroplæg, mundtlige og skriftlige øvelser, diskussioner, oppositioner, kritik og vejledning. Inden for valgfagets emne arbejder de studerende individuelt eller i grupper med fokuserede problemstillinger, som typisk danner grundlag for den skriftlige prøve.
Onsdag 08.00 - 14.00
Dansk
Gilles Deleuze:
Cinéma I/II
Jacques Rancière:
Film Fables
Bygning 1584
Lokale 112
Bemærk: der skal vælges 3 valgfag i prioriteret rækkefølge
Ifølge studieordning