Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musik og lyd som betydning KA, MUS ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18100

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer evne til at arbejde selvstændigt, fordybende og metodisk reflekteret med udvalgte teoretiske problemstillinger inden for disciplinens emnefelt,
  • demonstrerer evne til at diskutere og relatere tværdisciplinære tilgange og perspektiver, samt
  • viser evne til at kunne formidle de opnåede indsigter klart og præcist i såvel mundtlig som skriftlig form.

Indhold

Disciplinen skal på baggrund af primært teoretiske tekststudier bibringe den studerende indsigt i et udvalg af såvel aktuelle som historiske teoretiseringer af centrale problemstillinger omkring analyse og forståelse af musik, lyd og betydning (konstitueret fx socialt, sprogligt/diskursivt, emotionelt, sanseligt og fysisk) med inddragelse af relevante tværdisciplinære perspektiver (fx semiotiske, kognitionsteoretiske og sociologiske) samt diskussion af relationerne mellem diverse teoretiske tilgange og positioner.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Pia Rasmussen (fagansvarlig)

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil typisk foregå som forelæsninger vekslende med mundtlige og skriftlige studenteroplæg og -input, samt holddiskussioner.

Tidspunkt

Torsdag 11.00 - 14.00

Dansk

Litteratur

David Lidov: Is Music a Language? Writings on Musical Form and Signification (2005)

Carroll C. Pratt: The Meaning of Music: A Study in Psychological Aesthetics (2007)

Daniel K. L. Chua et al.: Absolute Music on the Construction of Meaning (2008)

Eero Tarasti: Signs of Music: A Guide to Musical Semiotics (2002)

John Sloboda: Exploring the Musical Mind: Cognition, emotion, ability, function (2004)

David J. Hargreaves (red.): The Social Psychology of Music (2004)

Peter J. Martin: Sound And Society: Themies in the Sociology of Music (1995)

Lokale

Bygning 1584

Lokale 126

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i dramaturgi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i kunsthistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i æstetik og kultur

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordning