Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musikkultur og medier BA og SI, MUS ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor og sidefag
  • Semester/kvarter: Forår 2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 17763

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer forståelse og analytisk håndtering af musik som kulturel og medieret fremtrædelsesform.
  • viser evne til mundtlig fremstilling af relevante faglige problemstillinger.
  • er i stand til at inddrage relevant teori og metode på den valgte problemstilling.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give den studerende indsigt i centrale begreber og problemstillinger inden for musikrelateret kultur- og medieteori.

Overordnede tematikker, som berøres i undervisningen er: Mediernes historie, kulturbegreber og -forståelser samt forholdet mellem produktion, formidling, konsumtion i historisk og nutidig belysning. Herunder subkulturteorier, modernitetsteorier, musikantropologiske tilgange, globalitet, censur og copyright samt musikalsk praksis etc.

Disciplinen skal sætte de studerende i stand til at udfolde og udføre analyser, der reflekterer musik som kulturfænomen, musik som medieret fænomen samt forholdet mellem musikkulturer og medier. Forløbet leder således de studerendes frem mod selv at inddrage de gennemgåede teorier og metoder i deres analyser.

Forløbet vil inddrage forskellige undervisningsformer: Forelæsninger, gruppeoplæg, diskussioner og evt. e-læring. Typisk vil hver lektion introducere en problemstilling eller en teori som er forberedt af de studerende via læsning af relevante tekster. I løbet af semestret skal hver studerende for at få afløsning deltage i en fremlæggelse af en case. De studerendes oplæg skal knytte sig til de tekster, der gennemgås den pågældende gang hvorved oplæggene bliver eksemplificeringer. Oplæggene udføres i læsegrupper.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Charlotte Rørdam Larsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på storhold med forelæsninger, gruppeoplæg samt eksamensforberedende projektgruppearbejde

Tidspunkt

Torsdag 08.00-11.00

Dansk

Litteratur

Aufderheide, Pat (1986): 'Music Videos: The Look of the Sound' in Journal of Communication, Winter 1986, s. 57-78.

Barthelmes, Barbara (2000): 'Music and the City' in Braun , H-J (2002) Music and Technology in the Twentieth Century , Baltimore, The Johns Hopkins University Press, s. 97-105.

Bassett, Caroline (2005): How Many Movements. Mobile Telephones and Transformations in Urban Space, in Seidel, J (ed.) Open vol. 9, Sound, Rotterdam NAi Publishers, s. 38-47.

Benjamin, Walter 1994 (1936): 'Kunstværket i dets tekniske reproduktionsbarheds
tidsalder' in Kultur og Klasse, vol. 22, nr. 77, s.15-42.

Bennett, Andy (2000): 'Dance Music, Local Identity and Urban Space' in Popular Music and Youth Culture , s.73-102.

Bjørkås, Svein (2002): 'Kvalitetsparadokset. Kunst, kvalitet og evaluering' in Hannah, K. Kunstnerisk kvalitet i kulturpolitikken , Århus: Kulturpolitisk Forskningscenter, s. 31-50.

Bødker, Henrik (2004): 'The Changing Materiality of Music' in Skrifter fra Center for Internetforskning , 08, s.3-25.

Chanan, Michael (2002): 'Television's problem with (classical) music', in Popular Music , Vol. 21 /3, s. 367-374.

Eisenberg, Evan (2000): 'On phonography', in Braun , H-J (2002) Music and Technology in the Twentieth Century , Baltimore, The Johns Hopkins University Press, s. 197-201.

Frith, Simon (2003): 'Music and Everyday Life' in The Cultural Study of Music. A critical introduction , ed. Martin Clayton, Trevor Herbert, Richard Middleton, London: Routledge, s. 92-101.

Frith, Simon (2002): 'Look! Hear! The uneasy relationship of music and television' in Popular Music , Vol. 21 /3, s. 277-290.

Frith, Simon (1996): The Sociological Response in Performing Rites , Kap.2, New York: Harvard University Press. s.21-46.

Frith, Simon (1997): 'Værdispørgsmålet inden for populærmusik' in Madsen, C. og Thomsen, B. M. (1997), Tidens Former, Æstetikstudier 4 , Århus, Aarhus Universitetsforlag, s. 92-112.

Davies, Stephen (2001): 'Recordings' in Musical Works and Performances. A philosophical Exploration , Oxford: Clarendon Press, 295-340.

DeNora, Tia (2000): 'Music as a technology of self' in Music in Everyday Life , Cambridge: Cambridge University Press, s. 46-74.

Gran, Anne-Britt (2000): 'Kvalitet før og nå - Kvalitetskriterier i omløp' in Lund, C., Mangset, P.,Aamodt, A. (red.) Kunst Kvalitet og Politikk , Oslo: Norsk Kulturråd, ISBN 8270810959, s.115-126.

Goodwin, Andrew (1988) 'Sample and Hold. Pop Music in the Digital Age of Reproduction' in Frith, Simon & Goodwin, Andrew (1990) On Record , London: Routledge s.258-273.

 

Lokale

Auditorium A

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i musikvidenskab

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i musikvidenskab

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Undervisningsdeltagelse samt synopsis udarbejdet af en gruppe, omfang maks. 5 sider, efterfulgt af individuel mundtlig prøve, varighed 25 min. inklusive censur

b) Bunden skriftlig prøve, varighed 9 dage, omfang 10-15 sider, efterfulgt af mundtlig prøve, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges prøven som en fri, kombineret mundtlig/skriftlig prøve, der har form af en sagsfremstilling. 1 uge inden eksamens begyndelse afleverer projektgruppen problemformulering og synopsis samt litteraturliste. Ved den individuelle, mundtlige eksamen fremlægger eksaminanden sin del af projektet. Synopsen indgår modificerende i bedømmelsen.

b) Alternativt aflægges prøven som en bunden, kombineret skriftlig/mundtlig prøve inden for et af faglæreren fastlagt pensum. Prøvens skriftlige del udgøres af en opgave. Den mundtlige del har karakter af en fremlæggelse og diskussion af den skriftlige opgave. Prøvens to dele vægtes ligeligt i bedømmelsen.