Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Journalistiske genrer ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - tekstarbejde, kerneområder og kulturforståelse (B-fag)
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18399

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der bliver lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer kendskab til centrale temaer inden for det pågældende emne
  • viser analytiske færdigheder
  • anlægger en metodisk og kritisk tilgang
  • demonstrerer teoretisk indsigt
  • kan forholde sig perspektiverende til de relevante tekster, teorier og positioner inden for det pågældende faglige område
  • viser fortrolighed i anvendelse af relevant fagterminologi

Indhold

Journalistikken omfatter tekster af en lang række forskellige genrer, bl.a. nyhedsartikel, reportage, interview, notits, leder, kommentar, debatindlæg, klumme, anmeldelse, portræt, feature og baggrundsartikel. I et funktionelt perspektiv kan de enkelte genrer ses som kognitive strukturer motiveret af det kommunikative formål de skal tjene. I et kritisk perspektiv kan de ses som historiske mønsterdannelser bestemt af politiske, økonomiske, sociokulturelle og tekniske forhold.

I dette kursusforløb skal vi beskæftige os med dansk skriftsproglig journalistik med udgangspunk i sprogvidenskabeligt funderet genreanalyse. Forløbet omfatter tre dele. Den første del er teoretisk orienteret og sigter mod at diskutere og etablere et grundlag for sprogvidenskabelig genreanalyse. Den anden del er funktionel analytisk orienteret; dugfriske eksempler på dansk skriftsproglig journalistik analyseres med henblik på at lokalisere og beskrive de sproglige valg og tekstlige træk der er typiske for en bestemt genre. Analysen suppleres med praktiske øvelser i at skrive journalistiske tekster i bestemte genrer. Den tredje del er kritisk analytisk orienteret. Journalistiske tekster analyseres og sammenlignes med særlig interesse for sproglige og tekstlige forskelle og uoverensstemmelser der kan udlægges som politisk, økonomisk, sociokulturelt og/eller teknisk bestemte.

Kursets mål er en forståelse, anvendelse, analyse og kritik af journalistisk sprog og journalistiske genrer. Kurset retter sig mod undervisning i gymnasiet og mod informations- og kommunikationsarbejde. 

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Nordisk Sprog og Litteratur er en bestået bacheloruddannelse efter stk. 2-6:

Stk. 2. Adgangskravet til kandidatuddannelsens A-linje er 1) en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag, 2) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag og 1. del (45 ECTS-point) af et sidefag i Nordisk Sprog og Litteratur eller en suppleringsuddannelse, som enten er udbudt under Studienævnet for Nordisk eller som Institut for Nordisk deltager i, 3) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i Litteraturhistorie, Lingvistik eller Medievidenskab.

stk. 3: Adgangskravet til kandidatuddannelsens B-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 105 ECTS eller 120 ECTS.

stk. 4: Adgangskravet til kandidatuddannelsens C-linje er en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag inden for gymnasiets fagrække og 1. del (45 ECTS) af et sidefag i med Nordisk Sprog og Litteratur.

stk. 5: Adgangskravet til kandidatuddannelsens D-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 90 eller 120 ECTS.

Stk. 6. Det forventes, at den studerende har læsefærdighed på skandinaviske sprog, engelsk og mindst ét andet fremmedsprog.

Underviser

Simon Borchmann

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og praktiske analyser samt studenteroplæg.

Dansk

Litteratur

Bhatia, Vijay K. 1993. Analysing genre: Language use in professional settings . New York: Longman.

Swales, John M. 1990. Genre Analysis: English in academic and research settings . Cambridge University Press.

Bemærkninger

Ovennævnte gælder for 2009-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/kandidat

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i nordisk sprog og litteratur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


 

Kulturforståelse 1:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %), kan prøven aflægges på en af følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 12-15 sider.
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 12-15 sider.

Kulturforståelse 2:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %), kan prøven aflægges på en følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 20-25 sider
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 8-10 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 20-25 sider.

Tekstarbejde 1:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %),  kan prøven aflægges på en af følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 12-15 sider.
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 12-15 sider.

Tekstarbejde 2:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %), kan prøven aflægges på en følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 20-25 sider
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 8-10 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 20-25 sider.

Kerneområde 1, 2 og 3:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %) kan prøven aflægges på en af følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 12-15 sider.
  2. en fri, mundtlig prøve med synopsis på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 12-15 sider.