[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Disciplinen behandler komplekse og multi-mediale kommunikationsformer med samspil mellem lyd og billede, tale og skrift, redegørelse og fortælling.
Den studerende indføres i genre-, fortælle- og billedteori og skal på det grundlag både kunne analysere kompleks kommunikation og selv kunne producere den.
Adgangskravet til tilvalget er en bestået bacheloruddannelse med første del af sidefaget i retorik og formidling.
Stefan Iversen og Ole Togeby
Undervisningen gennemføres som holdundervisning, hvor der veksles mellem teoretisk diskussion, praktiske øvelser og studenteroplæg med powerpoint. De studerendes skriftlige arbejder danner grundlag for kritik og vurdering i grupper på holdet, og der bedømmes en skriveøvelse.
Hendricks, Vincent F., og Frederik Stjernfelt 2007: Tal en tanke - om klarhed og nonsens i tænkning og kommunikation , København: Forlaget Samfundslitteratur.
Kress, Gunther & Theo van Leeuwen 1996: Reading images. The grammar of visual design , London: Routhledge.
Searle, R. John 1995: The Construction of Social Reality , London: Penguin Books
Sepstrup, Preben 2006: Tilrettelæggelse af information, kommunikations- og kampagneplanlægning , Århus: Academica.
Stjernfelt, Frederik 2007: Diagrammatology. An Investigation on the Borderlines of Phenomenology, Ontology, and Semiotics, Dordrecht: Springer
Togeby, Ole 2005: "Ole tegner og fortæller. Om den semiotiske forskel på billeder og tekst" i Tidsskrift for Sprogforskning Årg. 3 nr. 1 , Århus: Statsbiblioteket, side 29-46.
Togeby, Ole 2005: "Dette er (ikke) en pibe - billedtekster og tekstbilleder" i Widell, Peter og Mette Kunøe 2005: 10. møde om Udforskningen af Dansk Sprog. Aarhus Universitet 7.-8. oktober 2004 , Århus: Aarhus Universitet, side 370-382.
Wille, Niels Erik 2007: Fra tegn til tekst. En indføring i teorier om sproglig kommunikation , København: Forlaget samfundslitteratur.
Ovennævnte gælder for studieordningen efter 2004-bekendtgørelsen (revideret 2006). Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/suppleringsfag
Prøven afvikles som en mundtlig prøve bestående af en power-point præsentation på 10-12 minutter af et selvvalgt emne. Præsentationen skal indeholde både ord og billede, og gerne lyd, og anvende forskellige fremstillingsformer, herunder fortælling. Dernæst følger en diskussion på 10-12 minutter af præsentationen, hvor den studerende skal kunne begrunde sine valg på baggrund af disciplinens teori.