[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Disciplinen giver den studerende færdigheder i at udforme, analysere og vurdere historiefortællinger og billeder og forbinde disse med retoriske tekster på hensigtsmæssig vis. Den studerende indføres i teorier om fortællinger, om billeder og om multimodalitet, forstået som samspil mellem blandt andet billede, tale, skrift og diagrammer.
Adgangskravet til tilvalget er 1½ års beståede studier inden for et andet fagområde omfattet af gymnasieskolernes fagrække.
Stefan Iversen, Ole Togeby
Undervisningen gennemføres som holdundervisning, hvor der veksles mellem teoretisk diskussion, praktiske øvelser og studenteroplæg.
Dansk
Hendricks, Vincent F., og Frederik Stjernfelt 2007: Tal en tanke - om klarhed og nonsens i tænkning og kommunikation , København: Forlaget Samfundslitteratur.
Kress, Gunther & Theo van Leeuwen 1996: Reading images. The grammar of visual design , London: Routhledge.
Searle, R. John 1995: The Construction of Social Reality , London: Penguin Books
Sepstrup, Preben 2006: Tilrettelæggelse af information, kommunikations- og kampagneplanlægning , Århus: Academica.
Stjernfelt, Frederik 2007: Diagrammatology. An Investigation on the Borderlines of Phenomenology, Ontology, and Semiotics, Dordrecht: Springer
Togeby, Ole 2005: "Ole tegner og fortæller. Om den semiotiske forskel på billeder og tekst" i Tidsskrift for Sprogforskning Årg. 3 nr. 1 , Århus: Statsbiblioteket, side 29-46.
Togeby, Ole 2005: "Dette er (ikke) en pibe - billedtekster og tekstbilleder" i Widell, Peter og Mette Kunøe 2005: 10. møde om Udforskningen af Dansk Sprog. Aarhus Universitet 7.-8. oktober 2004 , Århus: Aarhus Universitet, side 370-382.
Wille, Niels Erik 2007: Fra tegn til tekst. En indføring i teorier om sproglig kommunikation , København: Forlaget samfundslitteratur.
-
Prøven bestås ved undervisningsdeltagelse, herunder deltagelse i
to præsentationer i forbindelse med undervisningen: en med en
fortælling og en med en powerpointpræsentation der indeholder en
historie.
Præsentationen skal vare ca. 10 minutter og være multimodal,
dvs. indeholde både ord og billede, og gerne lyd, og anvende
forskellige fremstillingsformer, herunder fortælling. Dernæst
følger en ca. 10 minutters diskussion af præsentationen, hvor
den studerende skal kunne begrunde og diskutere sine valg på
baggrund af disciplinens teori.