Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Nye nordiske selvfremstillinger ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - tekstarbejde, kerneområder og kulturforståelse (B-fag)
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18400

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der bliver lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer kendskab til centrale temaer inden for det pågældende emne
  • viser analytiske færdigheder
  • anlægger en metodisk og kritisk tilgang
  • demonstrerer teoretisk indsigt
  • kan forholde sig perspektiverende til de relevante tekster, teorier og positioner inden for det pågældende faglige område
  • viser fortrolighed i anvendelse af relevant fagterminologi

Indhold

I sin bog Fiction and Diction skelner Gérard Genette imellem to måder, som man kan spørge til litteraturen: dels hvad er litteratur? som er en essentiel og lukket anskuelse, dels hvornår er litteratur? som er en konditionel og åben anskuelse af litteraturen. Om sidstnævnte siger han, at den har meget lettere ved at lukke tekster ind som litteratur, end den har ved at lukke dem ud igen, når de først er vurderet som litteratur. Den åbenhed har i høj grad præget den nordiske roman i de senere år. Romanerne absorberer alle mulige genrer, herunder fx dokumentar (Beck-Nielsen), selvbiografi (Sjölin m.fl.) og drama (Stridsberg), men de tematiserer i høj grad også sig selv, både som medie (Faldbakken, Langeland) og som fortælling (Ørstavik, Hammann). Ideen med nærværende fag er at danne sig et mere samlet billede af den nye nordiske roman og derved forhåbentlig også et billede af, hvordan norden som sådan fremstilles i de nye romaner. Det skal primært gøres ved et fokus på en række romaner, der benytter sig af det selvbiografiske forhold, at forfatter, fortæller og hovedperson er identiske og sekundært ved at undersøge relaterede romantyper. Den selvbiografiske roman er interessant, fordi den udfordrer en række litterære konventioner på en radikal måde. Flere former for "naturlige" grænser lader sig vanskeligt opretholde, når det kommer til brugen af denne i litteraturen, herunder fiktionens, identitetens, genrens og bogens grænse.

Vi skal bl.a. læse uddrag fra (og) romaner af Matias Faldbakken, Knud Romer, Julia Butschkow, Jonas Hassen Khemiri, Daniel Sjölin, Sara Stridsberg, Hans Otto Jørgensen og Claus Beck-Nielsen. Kurset vil blive afholdt som en blanding mellem foredrag fra underviseren og oplæg fra de studerende.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Nordisk Sprog og Litteratur er en bestået bacheloruddannelse efter stk. 2-6:

Stk. 2. Adgangskravet til kandidatuddannelsens A-linje er 1) en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag, 2) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag og 1. del (45 ECTS-point) af et sidefag i Nordisk Sprog og Litteratur eller en suppleringsuddannelse, som enten er udbudt under Studienævnet for Nordisk eller som Institut for Nordisk deltager i, 3) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i Litteraturhistorie, Lingvistik eller Medievidenskab.

stk. 3: Adgangskravet til kandidatuddannelsens B-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 105 ECTS eller 120 ECTS.

stk. 4: Adgangskravet til kandidatuddannelsens C-linje er en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag inden for gymnasiets fagrække og 1. del (45 ECTS) af et sidefag i med Nordisk Sprog og Litteratur.

stk. 5: Adgangskravet til kandidatuddannelsens D-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 90 eller 120 ECTS.

Stk. 6. Det forventes, at den studerende har læsefærdighed på skandinaviske sprog, engelsk og mindst ét andet fremmedsprog.

Underviser

Stefan Kjerkegaard

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og praktiske analyser samt studenteroplæg.

Dansk

Litteratur

Jonas Hassen Khemiri: Montecore. En unik tiger , 2006
Matias Faldbakken: Unfun , 2008
Claus Beck-Nielsen: Suverænen , 2008
Kirsten Hammann: En dråbe i havet , 2008

Bemærkninger

Ovennævnte gælder for 2009-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/kandidat

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i nordisk sprog og litteratur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


 

Kulturforståelse 1:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %), kan prøven aflægges på en af følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 12-15 sider.
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 12-15 sider.

Kulturforståelse 2:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %), kan prøven aflægges på en følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 20-25 sider
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 8-10 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 20-25 sider.

Tekstarbejde 1:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %),  kan prøven aflægges på en af følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 12-15 sider.
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 12-15 sider.

Tekstarbejde 2:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %), kan prøven aflægges på en følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 20-25 sider
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 8-10 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 20-25 sider.

Kerneområde 1, 2 og 3:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %) kan prøven aflægges på en af følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 12-15 sider.
  2. en fri, mundtlig prøve med synopsis på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 12-15 sider.