[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er at give den studerende færdighed i produktion og retorisk analyse af sagprosatekster, især inden for teksttyperne: debatindlæg, artikel, kronik, faglig formidling og akademisk opgaveskrivning.
Der gives kendskab til sproglige normer og kommunikationsteori, og der arbejdes med de retoriske arbejdsformer: stofsamling, tekstorganisering, sproglige valg, herunder sætningsstruktur, et korrekt, klart og hensigtsmæssigt dansk skriftsprog, og konstruktiv feed back og revision af tekster.
Adgangskravet til tilvalget er 1½ års beståede studier inden for et andet fagområde omfattet af gymnasieskolernes fagrække.
Simon Borchmann
Undervisningen gennemføres som holdundervisning, hvor der veksles mellem teoretisk introduktion og praktiske øvelser. De studerendes skriftlige arbejder danner grundlag for kritik og vurdering i grupper på holdet.
Dansk
Gabrielsen, Jonas. 2006. "Topisk kritik". I Klujeff, M. L. & Roer, H.
(red.) Retorikkens aktualitet. København. Hans Reitzels Forlag. S. 197-222.
Galberg, Jacobsen, Henrik & Skyum-Nielsen, Peder. 1996. Dansk sprog.
En grundbog. København. Schønberg. Uddrag.
Ovennævnte gælder for 2009-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/suppleringsfag
Bunden ugeopgave (omskrivning + max. 10 sider): Eksaminanden
omskriver en tekst således at den bliver mere hensigtsmæssig i
forhold til kommunikationssituationen, og begrunder ændringerne.