Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprogtypologi med udgangspunkt i dansk ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - tekstarbejde, kerneområder (B-fag)
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18402

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der bliver lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer kendskab til centrale temaer inden for det pågældende emne
  • viser analytiske færdigheder
  • anlægger en metodisk og kritisk tilgang
  • demonstrerer teoretisk indsigt
  • kan forholde sig perspektiverende til de relevante tekster, teorier og positioner inden for det pågældende faglige område
  • viser fortrolighed i anvendelse af relevant fagterminologi

Indhold

Sprogtypologi er en teoretisk og analytisk tilgang til sprogenes grammatiske struktur. I sprogtypologien undersøger man hvordan bestemte grammatiske træk hænger sammen indbyrdes, f.eks. kan man se at sprog med præpositioner normalt har objektet efter verbet (f.eks. dansk eller engelsk), mens sprog med postpositioner (dvs. efterstillet præposition) normalt har objektet før verbet. Oprindelig er grundlaget for den sprogtypologiske analyse skabt gennem kvantitative analyser, men det senere arbejde med problemstillingerne har skabt en kvalitativ forståelse af grammatikkens forskellige fænomener.

I dette overbygningsemne vil jeg tage udgangspunkt i nogle overskuelige teoretiske fremstillinger af sprogtypologi og derfra gå ind i en nærmere karakteristik af dansk. Der er mange specielle træk i dansk grammatik, men vi er ofte ikke opmærksomme på dem fordi dansk på mange måder ligner alle de andre fremmedsprog vi kan, typologisk såvel som historisk.

Emnet giver redskaber til at undersøge grammatiske forhold nærmere, til en bedre forståelse af hvordan man underviser i dansk sprog, og til en grundigere forståelse af grammatiske fænomener.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Nordisk Sprog og Litteratur er en bestået bacheloruddannelse efter stk. 2-6:

Stk. 2. Adgangskravet til kandidatuddannelsens A-linje er 1) en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag, 2) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag og 1. del (45 ECTS-point) af et sidefag i Nordisk Sprog og Litteratur eller en suppleringsuddannelse, som enten er udbudt under Studienævnet for Nordisk eller som Institut for Nordisk deltager i, 3) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i Litteraturhistorie, Lingvistik eller Medievidenskab.

stk. 3: Adgangskravet til kandidatuddannelsens B-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 105 ECTS eller 120 ECTS.

stk. 4: Adgangskravet til kandidatuddannelsens C-linje er en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag inden for gymnasiets fagrække og 1. del (45 ECTS) af et sidefag i med Nordisk Sprog og Litteratur.

stk. 5: Adgangskravet til kandidatuddannelsens D-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 90 eller 120 ECTS.

Stk. 6. Det forventes, at den studerende har læsefærdighed på skandinaviske sprog, engelsk og mindst ét andet fremmedsprog.

Underviser

Henrik Jørgensen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og praktiske analyser samt studenteroplæg.

Dansk

Litteratur

  • Joseph Greenberg: Some Universals of Grammar with Particular Reference to the Order of Meaningful Elements. Greenberg (ed.): Universals of Language . MIT Press 1963 og senere; tillige (næppe legalt) flere steder på nettet, f.eks. http://ling.kgw.tu-berlin.de/Korean/Artikel02/
  • Lars Heltoft: Topologi og Syntaks. Nydanske Studier 16-17 1986, København: Akademisk Forlag.

 

Bemærkninger

Ovennævnte gælder for 2009-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/kandidat

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i nordisk sprog og litteratur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


 

Tekstarbejde 1:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %),  kan prøven aflægges på en af følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 12-15 sider.
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 12-15 sider.

Tekstarbejde 2:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %), kan prøven aflægges på en følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 20-25 sider
  2. en mundtlig prøve med synopsis på 8-10 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 20-25 sider.

Kerneområde 1, 2 og 3:
Under forudsætning af regelmæssig, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (mindst 80 %) kan prøven aflægges på en af følgende måder:

  1. en fri skriftlig hjemmeopgave på 12-15 sider.
  2. en fri, mundtlig prøve med synopsis på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig opgave på 12-15 sider.