Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Designprojekt ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: Angives senere
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18180

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer færdighed i at formulere, analysere og formidle problemstillinger og resultater i en oplevelsesøkonomisk sammenhæng
  • demonstrerer indsigt i metoder, teorier og begreber inden for modulets tre discipliner: stedsteori og stedspotentialer, proces- og scenariedesign samt medie- og teknologiforståelse
  • kan anvende, kombinere og reflektere over teori og metode inden for stedsteori, proces- og scenariedesign samt medie- og teknologiforståelse

Indhold

Designprojektet fungerer som samlende enhed for semesterets arbejde med teori, metoder og teknikker. Modulets kurser skal bruges som ramme og afsæt for projektaktiviteten.
Projektet tager afsæt i de studerendes egne projekter, samt den etablerede viden fra Modul 1 (1.semester) og udvikler projektets design praktisk, metodisk og teoretisk.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.

Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.

Underviser

Louise Fabian Lund (IFI), Ditte Amund Basballe (IMV) og Jannie Friis Kristensen, Ph.D., Innovationlab

Undervisnings- og arbejdsform

De studerende arbejder selvstændigt i en fortløbende workshop under vejledning med deres projekter. Der vil blive afholdt fælles vejledningsmøder, hvor de studerende gør rede for status på projekterne samt for, hvordan modulets tre discipliner (stedsteori og stedspotentialer, proces- og scenariedesign samt medie og teknologiforståelse) indgår i projekterne. Der vil være faste afleveringsfrister for synopsis og andre delprodukter.
I forbindelse med de løbende vejledningsmøder vil de studerende give kritik af hinandens projekter og derigennem opnå øvelse i fremlæggelse og gensidig kritik og sparring. Endvidere vil der være oplæg fra underviserne om eksempler på strukturering og mulige perspektiver for projektet.

Dansk

Litteratur

Verwijnen, Jan and Lehtovuori (edd.)(1999): Creative Cities - Cultural Industries, Urban Development and the Information Society UIAH Publications

Falkheimar, Jesper & Jansson, Andre (2006): Geographies of Communication - The Spatial Turn in Media Studies Nordicom Göteborg University

Marling Gitte & Martin Zerlang (ed.) Fun City , Arkitektens Forlag København p.99-120

Buciek, Bærenholdt, Haldrup og Pløger (edd.) (2006): Rumlig praksis Roskilde Universitetsforlag

Misztal, Barbara A.(2003): Theories of Social Remembering Open University Press, Maidenhead

Philadelphia Seijdel, Jorinde (edd.) (2006): Hybrid Space - How wireless media mobilize public space Open NAi Publishers, Rotterdam

Lowenthal, David (1985): The Past is a Foreign Country Cambridge University Press

Otto, Lene (2005b): Materialitet, identitet og erindring in Materialitet og dannelse - En studiebog Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag København

Bemærkninger

 

Ovennævnte gælder for 2009-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.au.dk/studieguide/studieordning/hum/studienaevn/nord

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven afvikles som en fri skriftlig hjemmeopgave på maks. 15
sider pr. studerende med mundtligt forsvar. Opgaven skal
indeholde såvel en refleksion over som en evaluering af de
anvendte designmetoder og teknikker. Den kan indeholde skitser
af et produkt.
Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
undervisningen (mindst 90 %) er en forudsætning for, at den
studerende kan indstilles til prøven.