[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende er i stand til at:
Kurset vil give en introduktion til forskellige designteorier, i særlig grad processer baseret på inddragelse af brugeren i udvikling af projektet.
I scenariearbejdet fokuseres på dramaturgiske, æstetiske, kommunikative og teknologiske aspekter. Der arbejdes teoretisk og praktisk med begreber som scenariedesign, medie, brugere, visualitet, lydbarhed, narrativitet og sensibilitet.
Der arbejdes med metoder, teknikker og materialer med hovedvægt på en eksperimentel tilgang til designprocessen. Omdrejningspunktet er en brugs- og kontekstorienteret tilgang til design. Der er fokus på design som reflekterende praksis.
De studerende introduceres til scenarier og der arbejdes med hvordan metoder og teknikker kan bruges i forbindelse med anvendelse af scenarier i oplevelsesøkonomiske projekter.
Disciplinen vil give den studerende kendskab til et repertoire af designteknikker, evne til at reflektere over disses anvendelse i konkrete situationer samt sætte den studerende i stand til at anvende teknikkerne med henblik på tilrettelæggelse og gennemførelse af egne designaktiviteter.
I en række øvelser vil desuden blive udforsket, hvorledes scenarier kan anvendes eksplorativt og skabende som forståelsesværktøj.
Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.
Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.
Ditte Amund Basballe (IMV)
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, tutorials, øvelser og diskussion. Den studerende afleverer et antal mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.)
Dansk
Introducerende designteorier med særligt fokus på processer baseret på inddragelse af brugeren i udvikling af projektet.
Der læses om og arbejdes med begreber som scenariedesign, medie, brugere, visualitet, lydbarhed, narrativitet og sensibilitet.
De studerende introduceres til scenarier og der arbejdes med metoder og teknikker, som til anvendelse i forbindelse med anvendelse af scenarier i oplevelsesøkonomiske projekter. Disciplinen vil give den studerende kendskab til et repertoire af designteknikker.
Den endelige litteraturliste udleveres ved semesterstart.
Ovennævnte gælder for 2009-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.au.dk/studieguide/studieordning/hum/studienaevn/nord
Prøven afvikles som en mundtlig prøve i form af refleksioner
over anvendelsen af scenarier i en designsituation ift. teori og
metoder.
Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
undervisningen (mindst 90 %) samt godkendelse af 2-5 mindre
opgaver i forløbet (mundtlige oplæg, mindre skriftlige
redegørelser o.l.) er en forudsætning for, at den studerende kan
indstilles til prøven.