Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogisk-antropologisk analyse 2: Antropologiske begreber og deres bidrag ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København: Mandag kl. 9:00-17:00  
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 21828

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag (se bilag 2):

  • demonstrere indsigt i og overblik over relevante antropologiske teorier og begreber
  • demonstrere viden om udvalgte teorier og begrebers videnskabsteoretiske, historiske, sociale og kulturelle forankring samt implikationer i forhold til pædagogisk-antropologisk analyse af pædagogiske forhold.
  • kunne vurdere begrebers analytiske potentialer
  • være i stand til at gennemføre kritiske analyser af teoretiske og etnografiske tekster og diskutere teksterne i relation til pædagogisk-antropologi som fagfelt
  • præsentere de kritiske tekstanalyser og akademiske diskussioner i skriftlig form.

Indhold

I dette modul bygges videre på de studerendes indsigter fra modul 2 og indfører de studerende i forskellige antropologiske perspektiver, der har relevans for analyser af pædagogiske forhold. Den studerende skal dels opnå et bredt kendskab til antropologiske teorier og begreber, som er relevante i det pædagogiske felt, og dels opnå indsigt i, hvordan disse teorier og begreber bliver omsat i analyser af et empirisk materiale. Kursets formål er således dels at se disse begreber i en historisk, social og kulturel kontekst og dels at demonstrere, hvordan analyser udviklet gennem antropologisk feltforskning kan bidrage med nye, systematiske, videnskabeligt funderede vinkler på pædagogiske forhold.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jakob Krause-Jensen, jakj@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning, workshop, forelæsninger.

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter 7-skala med intern censur


Eksamen med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen, der aflægges ved udarbejdelse af et antal mindre opgaver i forbindelse med undervisningsforløbet. Hvordan disse opgaver skal udarbejdes, afgøres af de ansvarlige undervisere og annonceres i undervisningsplanen inden semesterstart.