Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogikkens idéhistorie II ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Århus: Mandag kl. 14:17:00
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 21603

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk og teoretisk funderet grundlag:

- demonstrere overblik over og indsigt i aktuelle pædagogiske teorier og strømninger med særligt
henblik på en systematisk redegørelse af deres teoretiske, idéhistoriske eller filosofiske
forudsætninger.
- vurdere aktuelle pædagogiske teoriers og strømningers anvendelse i et nutidigt perspektiv.
- analysere aktuelle pædagogisk-filosofiske tekster.

Indhold

Komparativt og kritisk studium af aktuelle/fremherskende pædagogiske teorier og begreber, deres
terminologi, problembaggrund og anvendelsesområder. Såvel psykologisk, antropologisk,
sociologisk som filosofisk funderede teorier kan indgå. Primært tekstmateriale kan her f.eks.
kombineres med studier i aktuelle anvendelser inden for DPU's regi.

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf-format

Underviser

Asger Sørensen: aso@dpu.dk

Thomas Aastrup Rømer: thar@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

*Durkheim, Émile: Moral education , New York: Free Press, 1961, pp. 95-126 [31]

*Durkheim, Émile: "Value Judgements and Judgements of Reality" (1911) in Durkheim: Sociology and Philosophy , New York: Free Press, 1975, pp. 80-97 [17]

*Cladis, Mark S.: "Emile Durkheim and moral education in a pluralistic society" in G. Walford & W.S.F. Pickering (Eds.): Durkheim and Modern Education , London: Routledge, 1998, pp. 19-32 [13]

*Miller, Willie Watts: "Teaching autonomy" Walford, G. & W.S.F. Pickering (Eds.): Durkheim and Modern Education , London: Routledge, 1998, pp. 72-91 [19]

Durkheim, Émile: Opdragelse, uddannelse og sociologi , Carit Andersen & Finn Suenson, 1975

Steven Lukes: Émile Durkheim. His and Work , Stanford University Press, Stanford, Cal., 1985

Sørensen, Asger: "Durkheims ansats til en etik for det moderne samfund - og en metodologisk kritik af den filosofiske etik" i A. Greve (red.): Sociologien om velfærd - gensyn med Émile Durkheim , Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, 1998, s. 62-83

*Lave, Jean & Etienne Wenger: Situated Learning , Cambridge: Cambridge University Press, s. 27-58.

Schön, Donald: The Reflective Practitioner , London: Ashgate 1983, s. 21-69 (ch.2)

*Glasersfeld, Ernst von: "Introduction: Aspects of Constructivism", I Fosnot, Catherine (ed.): Construcitivism - theory, perspectives and practice , New York: Teachers College Press 1996, s. 3-7.

Dewey, John: Democracy and Education , New York: The Free Press, 1916, s. 41-53 (ch. 4: Education as growth) &  s. 152-163 (ch 12: Thinking in Education).

*Biesta, Gert: "Against Learning - Reclaiming a language for education in an age of learning", Nordisk Pedagogik , nr. 1, 2004, s. 70-82.

*Jensen, Rasmus Ugilt Holten Jensen. „En kantiansk intervention i læringsteorien", Nordisk Pedagogik , nr. 4, 2007, s. 313-327.

Schöns og Deweys bøger bedes I selv anskaffe. De findes også på dansk (det gør Lave & Wengers bog i øvrigt også).

*Horkheimer, Max: "Zum Problem der Wahrheit" (1935) in Horkheimer: Kritische Theorie , Bd. I, S. Fischer, 1968, pp. 228-76 [48]

*Oversat: Horkheimer, Max: "On the Problem of Truth" in Horkheimer: Between Philosophy and Social Science , Cambridge, Mass.: MIT Press, 1993, pp. 177-215 + 404-06

*Adorno, Theodor W.: "Erziehung nach Auschwitz" (1966) in Adorno: Erziehung zur Mündigkeit , Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1971, pp. 88-104 [16]

*Marcuse, Herbert: "Filosofi og kritisk teori" (1937) in Ragnvald Kalleberg (red.): Kritisk teori , Oslo: Gyldendal Norsk, 1970-pp. 58-77 [20]

*Marcuse, Herbert: "Frigørelse fra overflodssamfundet" (1968) in Marcuse m.fl.: Frigørelsens dialektik , København: Rhodos, 1969, pp. 154-69 [16]

Gadamer, Hans-Georg: Wahrheit und Methode (1960/ 3 1986), Tübingen: Mohr, 1990, pp. 312-84. [72]

Oversat: Gadamer, Hans-Georg: Sandhed og metode (1960) Århus: Systime, 2004, 2. del, afs. II. 2-3, pp. 292-359

*Marquard, Odo: "Frage nach der Frage, auf die die Hermeneutik die Antwort ist" in Marquard: Abschied vom Principiellen , Stuttgart: Reclam, 1981, pp.117-146. [29]

Oversat: *Marquard, Odo: „Spørgsmålet om det spørgsmål, som hermeneutikken er et svar på" (1981) in Gulddal og Møller (red.): Hermeneutik , Gyldendal: København, 1999, pp. 263-88. [25]

*Peters, Richard S.: "Uddannelse som indvielse" i Dale, Erling Lars & Krogh-Jespersen, Kirsten: Uddannelse og dannelse - læsestykker til pædagogisk filosofi, Århus: Klim, 2004, s. 50-86.

*Blake, Nigel m.fl. (red.): The Blackwell Guide in the Philosophy of Education , Oxford: Blackwell Publishing, 2003, s. 21-37 (introduktionskapitel)

*Rømer, Thomas Aastrup: "Læring og evaluering i sprogspil", Nordisk Pedagogik , nr.1, 2003, s. 33-48.

*Rorty, Richard: "Education as Socialization and as Individualization" (1989) in Rorty: Philosophy and Social Hope , Harmondsworth: Penguin, 1999, pp. 114-26 [13]

*Gadamer, Hans-Georg: "Education is Self-Education" (1999), Journal of Philosophy of Education , Vol. 35, No. 4, 2001, pp. 529-38 [10]

*Rorty, Richard: "Does Academic Freedom Have Philosophical Presuppositions?" in Louis Menand (Ed.): The Future of Academic Freedom , Chicago: University of Chicago Press, 1996, pp. 21-42 [23]

*Habermas, Jürgen: "Universitetets idé - læreprocesser" (1987) in Habermas: Kraften i de bedre argumenter , Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1999, pp. 113-136 [24]

Lyotard, Jean-Francois: The Postmodern Condition , Manchester: Manchester University Press, 1979.

*Arendt, Hannah: "The Crisis of Education", I Arendt, Hannah: Between Past and Future , London: Pinguin Books, 1968, s.173-196.

*Arendt, Hannah: The Human Condition , Chicago: The University of Chicago Press, 1999 (opr. 1958), s. 175-192 (starten af kapitel 5: Action).

*Øverenget, Einar: Hannah Arendt , København:  Gads Forlag 2001, s. 75-105 (kap. 5).

*D'entreves, Maurizio Passerin: "Arendt's theory of jugdment", I Villa, Dana (ed.): The Cambridge Companion to Hannah Arendt , Cambridge: Cambridge University Press, 2000, s. 245-260.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi

  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Der vælges mellem følgende eksamensformer:
1. En individuel bunden mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering med
forberedelse af 45 minutters varighed på baggrund af et på forhånd aftalt pensum.
Eksaminanden kan medbringe hjælpemidler til eksamen (faglitteratur, noter, ordbøger).
Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende
bekendtgørelse.
2. En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en
indleveret skriftlig synopsis på mellem 5 og 8 sider (mellem 12.000 og 19.200 anslag).
Udfærdiges synopsis af en gruppe (maksimum tre deltagere) er sidetalsangivelsen ligeledes på
mellem 5 og 8 sider. Eksaminationstiden er, for hver enkelt eksaminand, 45 minutter inklusive
votering. Bedømmelse sker på grundlag af en vurdering af hele synopsis og den studerendes
individuelle mundtlige præstation ved eksaminationen. Bedømmelsen er med ekstern censur og
bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.
3. En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 sider (mellem 36.000 og 48.000 anslag).
Besvares opgaven af en gruppe (jf. § 7, stk. 12. Maksimum tre deltagere) øges omfanget for to
studerende til mellem 20 og 25 sider (mellem 48.000 og 60.000 anslag) og for tre studerende
til mellem 25 og 30 sider (mellem 60.000 og 72.000 anslag). Bedømmelsen er med ekstern
censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.
Stk.