Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Udvikling, subjektivering og diversitet ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Ca. 4 timer pr. uge: Tirsdage kl. 10.15-14.00. Modulet starter med et introduktionsseminar mandag d. 1/2-2010 kl. 10.15-15.00 + tirsdag d. 2/2-2010 kl. 10.15-13.00.  Det forventes, at de studerende mødes 1 time før hver forelæsning for at diskutere tekster tilknyttet undervisningen.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 21952

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • Demonstrere indsigt i og overblik over udvalgte teoretiske perspektiver og relevante
    problemstillinger, der har at gøre med udvikling, subjektivering og diversitet i komplekse sociale
    og kulturelle kontekster.
  • Analysere, diskutere og vurdere udvalgte teoretiske perspektiver på udvikling, subjektivering og
    diversitet i komplekse sociale og kulturelle kontekster.
  • Analysere, diskutere og vurdere problemstillinger vedrørende udvikling, subjektivering og diversitet
    i komplekse sociale og kulturelle kontekster og i forhold til forskellige sociokulturelle praksisformer
    og diskurser
  • Analysere, diskutere og vurdere normative og etisk aspekter af egen praksis.

Indhold

Mål for modulet dækker følgende to fagelementer:

Fagelement 3A: Perspektiver på udvikling, subjektivering og diversitet
I dette fagelement sættes særlig fokus på diversiteten i subjektiverings- og udviklingsprocesser og deres sammenhæng med menneskelige in- og eksklusionsprocesser og i forhold til forskellige sociokulturelle praksisfelter, metoder og organiseringsformer. Fagområdet vedrører strukturer og processer i interaktion og forandring mellem individer og deres sociokulturelle og historiske betingelser. Det være sig mellem på den ene side enkeltpersoner og grupper, sociale identiteter og kategorier og på den anden side sociokulturelle, lokale og globale betingelser, sådan som de kommer til udtryk i f.eks. dag- og døgninstitutioner, uddannelseskontekster, organisationer, fritidsordninger, symbol- og teknologimedierede sammenhænge m.m. Modulet sætter fokus på, hvordan sådanne processer er foranderlige og at det igennem dem er muligt at etablere nye og andre betingelser for udvikling af personlighed, identitet, selvopfattelse, sociale kategorier (som f.eks. køn, etnicitet, generation), kompetencer m.m. i forskellige aldre.

Fagelement 3b: Øvelses- og refleksionsdel
Dette øvelseselement udbydes i tæt tilknytning til fagelement 3A og det handler om at initiere og støtte refleksionsprocesser vedrørende, hvordan fagområdets teorier, begreber, metodologier og
problemafgrænsninger kan bruges i forhold til varierende og komplekse praksisfelter og forskellige
(grupper af) mennesker samt at initiere refleksion over deltagernes egne (normative) valg- og
positioneringsprojekter, in- og eksklusionspraksisser i forhold til teori og praksis inden for fagområdet.

Faglige forudsætninger

Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.

Underviser

Anne Morin (amt@dpu.dk)

Charlotte Mathiassen (cham@dpu.dk)

Dorte Kousholt (dkou@dpu.dk)

Estrid Sørensen (esso@dpu.dk)

Eva Silberschmidt Viala (evsi@dpu.dk)

Grethe Kragh-Müller (grkm@dpu.dk)

Henrik Skovlund (hens@dpu.dk)

Jette Kofoed (jeko@dpu.dk)

Kirsten Baltzer (baltzer@dpu.dk)

Malou Juelskjær (maju@dpu.dk)

Peter Berliner

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, seminarer og øvelser.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Anbefalet grundbogslitteratur og oversigtsværker til modulet:

Chaiklin, S.; M. Hedegaard & U. Juul Jensen (eds.) (1999). Activity theory and social practice. Aarhus: Aarhus University Press.

Karpatschof, B. og Katzenelson, B. (red.) (2007): Klassisk og moderne psykologisk teori . Hans Reitzels Forlag.

Kofoed, J. og Staunæs, D. (red.) (2007): Magtballader. Danmarks Pædagogiske Univsersitetsforlag.

Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (2005). Den Gode Opgave - håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser . København: Forlaget Samfundslitteratur. 3. udgave.

undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Bedømmelse

Se studieordningen for yderligere information.