[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
Mål for modulet dækker følgende to fagelementer:
Fagelement 3A: Perspektiver på udvikling, subjektivering og diversitet
I dette fagelement sættes særlig fokus på diversiteten i subjektiverings- og udviklingsprocesser og deres sammenhæng med menneskelige in- og eksklusionsprocesser og i forhold til forskellige sociokulturelle praksisfelter, metoder og organiseringsformer. Fagområdet vedrører strukturer og processer i interaktion og forandring mellem individer og deres sociokulturelle og historiske betingelser. Det være sig mellem på den ene side enkeltpersoner og grupper, sociale identiteter og kategorier og på den anden side sociokulturelle, lokale og globale betingelser, sådan som de kommer til udtryk i f.eks. dag- og døgninstitutioner, uddannelseskontekster, organisationer, fritidsordninger, symbol- og teknologimedierede sammenhænge m.m. Modulet sætter fokus på, hvordan sådanne processer er foranderlige og at det igennem dem er muligt at etablere nye og andre betingelser for udvikling af personlighed, identitet, selvopfattelse, sociale kategorier (som f.eks. køn, etnicitet, generation), kompetencer m.m. i forskellige aldre.
Fagelement 3b: Øvelses- og refleksionsdel
Dette øvelseselement udbydes i tæt tilknytning til fagelement 3A og det handler om at initiere og støtte refleksionsprocesser vedrørende, hvordan fagområdets teorier, begreber, metodologier og
problemafgrænsninger kan bruges i forhold til varierende og komplekse praksisfelter og forskellige
(grupper af) mennesker samt at initiere refleksion over deltagernes egne (normative) valg- og
positioneringsprojekter, in- og eksklusionspraksisser i forhold til teori og praksis inden for fagområdet.
Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.
Anne Morin (amt@dpu.dk)
Charlotte Mathiassen (cham@dpu.dk)
Dorte Kousholt (dkou@dpu.dk)
Estrid Sørensen (esso@dpu.dk)
Eva Silberschmidt Viala (evsi@dpu.dk)
Grethe Kragh-Müller (grkm@dpu.dk)
Henrik Skovlund (hens@dpu.dk)
Jette Kofoed (jeko@dpu.dk)
Kirsten Baltzer (baltzer@dpu.dk)
Malou Juelskjær (maju@dpu.dk)
Peter Berliner
Forelæsninger, seminarer og øvelser.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Anbefalet grundbogslitteratur og oversigtsværker til modulet:
Chaiklin, S.; M. Hedegaard & U. Juul Jensen (eds.) (1999). Activity theory and social practice. Aarhus: Aarhus University Press.
Karpatschof, B. og Katzenelson, B. (red.) (2007): Klassisk og moderne psykologisk teori . Hans Reitzels Forlag.
Kofoed, J. og Staunæs, D. (red.) (2007): Magtballader. Danmarks Pædagogiske Univsersitetsforlag.
Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (2005). Den Gode Opgave - håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser . København: Forlaget Samfundslitteratur. 3. udgave.
Undervisningsplan i pdf format
Se studieordningen for yderligere information.