[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
Undervisningen knytter sig til de øvrige moduler som det sted, hvor teorimodulernes metodologiske implikationer udfoldes og diskuteres og hvor det undersøges, hvilke konkrete undersøgelsesmetoder forskellige problemstillinger i praksis og forskellige teorier kalder på. I undervisningen arbejdes der med såvel kvalitative som kvantitative metoders gyldighedsområde og anvendelighed samt kriterier for vurdering af forskellige metoders hensigtsmæssighed i forhold til givne genstandsfelter og analytiske problemstillinger. Modulet er opdelt i tre fagelementer a hver 5 ECTS-point.
Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.
Lisser Rye Ejersbo
Anne Maj Nielsen
Christian Gerlach
Kristine Kousholt
Hanne Kirstine Adriansen
Mia Herskind
Kirsten Fink-Jensen
Line Lerche Mørck
Lene Myong Petersen
Niels Egelund
Peter Allerup
Forelæsninger, temaseminarer, øvelseshold.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Bl.a.:
Jensen, T.B. & G. Christensen (red) (2005). Psykologiske og pædagogiske metoder. Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i praksis . Roskilde Universitetsforlag.
Järvinen, M. & N. Mik-Meyer (red.) (2005): Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. Hans Reitzels Forlag.
Endvidere vil der foreligge et kompendium til hver af de valgfrie fagelementer: "Design Research", "Praksisforskning" og "Interview".
Undervisningsplan i pdf format
Se studieordningen for yderligere information.