Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Forskningsmetoder og forskningsdesign ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Århus: Onsdage kl. 11:30-16:30
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 21791

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag

  • formulere empiriske problemstillinger
  • planlægge og gennemføre konstruktion af data via interviews, observation, spørgeskemaer og brug af eksisterende datamateriale
  • formulere, analysere og vurdere det praktiske valg af metoder på måder, der viser opmærksomhed på, at disse valg har videnskabsteoretiske og videnskabsetiske implikationer
  • gennemføre både induktive og deduktive analyser af tekstligt materiale
  • gennemføre univariat, bivariat og multivariat analyse af kvantificerede variable
  • analysere og vurdere simple undersøgelser baseret på et sandsynlighedsteoretisk grundlag
  • gennemføre beregninger og teksthåndtering ved hjælp af relevante softwareprodukter - eksempelvis statistikpakker og software til transskribering og analyse af observations- og interviewdata.

Indhold

Modulet beskæftiger sig med forholdet mellem videnskabsteori og forskningsmetode, herunder mellem forskerposition og forskningsgenstand og bygger således videre på de videnskabsteoretiske elementer i Pædagogisk sociologisk teori.

Der arbejdes med identificering af forskningsfelt, afgrænsning af forskningsgenstand, udvælgelse af personkreds og materiale og analyse og tolkning af undersøgelsesresultater. De studerende gør erfaringer med interview-, observations- og spørgeskemametodik samt med analyse af egne og allerede foreliggende data. Der arbejdes med IT-baserede programpakker til bearbejdning af kvantitative og kvalitative data; og der lægges vægt på reliabilitets-, validitets- og generaliseringsproblemer i operationalisering af forskningsgenstande og fortolkning af empirisk materiale samt på forskningsetiske problemstillinger. Undervisningens eksemplariske valg af forskningsgenstande omfatter temaer fra Opdragelse og uddannelse 1 og 2.

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Modulansvarlig: Ulf Brinkkjær, ulf@dpu.dk
Lektor Anne Larson, anne@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg. + Skr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


De studerende udarbejder i løbet af semestret tre øvelsesrapporter á 5-7 normalsider ekskl. litteratur og bilag, hvor af én fremlægges mundtligt for undervisningsholdet. (Ved to studerende er omfanget af øvelsesopgaven 7-10 normalsider, ved 3 studerende 10-12 normalsider). Bedømmelsen af øvelserne er intern og foretages samlet i form af bestået eller ikke bestået.

Studerende, som er forhindrede i at anvende den ovenfor beskrevne eksamensform, kan i stedet aflevere en skriftlig opgave (15-20 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 20-25 normalsider, ved 3 studerende 25-30 normalsider, heraf højst 10 sider fælles), som bedømmes med intern censur og karakter efter 7-trinsskalaen.