Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogisk sociologi: analyse af dominansformer i et Bourdieuperspektiv ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København: Tirsdage kl. 9:00-12:00 Undervisning udbydes under forudsætning af tilstrækkeligt antal studerende
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 23865

Formål

  • sætte den studerende i stand til at analysere aktuelle temaer inden for pædagogisk sociologi med inspiration især i et Bourdieu-perspektiv
  • danne afsæt for skrivning af en formentlig empirisk funderet opgave på kandidatstudiet

 

 

Indhold

Gennem bearbejdning af primærtekster tilegner den studerende sig et grundlæggende kend¬skab til Bourdieus empirisk funderede teorier, videnskabsteori og metodologiske over¬vejelser. Undervisningen opøver den studerendes evne til kritisk tænkning, især med henblik på anvendelsen i analyser af aktuelle pædagogisk-sociologiske prob¬lem¬stil¬linger.

Faglige forudsætninger

Underviser

Ulf Brinkkjær, uvulf@dpu.dk

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges med gennemgang af primærtekster samt empiriske ar¬bej¬der inspireret af Bourdieu.  I undervisningsforløbet prioriteres fremlæggelser og præ¬sentation af studenteroplæg, med henblik på applikationen af det teoretiske ud¬gangs¬punkt på de studerendes arbejder. De enkelte undervisningsgange omfatter fore¬læs¬ning, diskussion og øvelsesaktiviteter samt vejledning.

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Tilvalg uden videregående studieprojekt:

Der åbnes mulighed for afløsning igennem tilfredsstillende deltagelse i og udarbejdelse og forelæggelse af under-vejs-øvelser. Der anvendes intern bedømmelse med bestået/ikke-bestået.  Alternativt kan modulet gennemføres ved aflevering af skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen.

Tilvalg med videregående studieprojekt:

Samlet eksamen for modul 6a og 6b. Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.