[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag
• Analysere, vurdere og diskutere uddannelsesforhold ud fra en historisk bevidsthed om sprogbrugens, værdiernes og menneskesynets bundethed til bestemte historiske perioder.
Den studerende skal efter endt modul have kendskab til forskellige synspunkter på så-vel den danske som den internationale uddannelseshistorie. Den studerende skal have et overblik over den kronologiske udvikling af uddannelsesformer og tanker siden den Nordeuropæiske re-formation. Det skal blive klart for den studerende, at uddannelse og pædaogogik må forstås både som betingede af den brede samfundsudvikling og som medskabende for nye samfundsformer. Dertil skal den studerende opnå en historisk bevidsthed om uddannelsesformernes og uddannel-sestankernes indlejring i historien, særligt med henblik på diskursive forandringer over tid.
Studieenheden, som retter sig imod alle kandidatuddannelser på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, benytter en bred analytisk tilgang til den historiske udvikling af tænkning og konkrete institutioner inden for uddannelsesfeltet. Indholdet omfatter de historiske udviklinger af uddannelsesmæssige forhold både nationalt og internationalt siden 1500-tallet. Eksempler på centrale uddannelseshistoriske skel skal støtte en historisk bevidsthed om uddannelsesmæssige ideer og institutioner og deres indlejring i kulturelle, sociale og politiske samfundsformationer. Indholdsvalget er fortrinsvist baseret på væsentlige milepæle i den danske og internationale uddannelseshistorie i den omhandlede periode. Dertil vil modulet gennemgå centrale teoretiske tematikker og metodiske synsvinkler på den uddannelseshistoriske empiri i nyere tid.
Koordinator: Adjunkt Jesper Eckhardt Larsen, jel@dpu.dk
Dansk
Winther-Jensen, Thyge (2007) "Grundskolen i Danmark 1814-2005: Reformer, politik og lov-givning" in "Staten og den institutionelle Pædagogik. Pædagogisk sociologi I" Jensen, Knud og Niels Rosendal Jensen (red.) København: Danmarks Pædaogiske Universitets Forlag.
Skovgaard-Petersen, Vagn (1997) "Forty Years of Research into the History of Education in Denmark" in Scandinavian Journal of Educational Research, Vol. 41, Nos 3-4, s.321-331
Korsgaard, Ove (2004) "En kristen stat" uddrag fra bogen "Kampen om folket" København: Nordisk forlag, s.35-77
Becher, Sascha O. og Ludger Wössmann (2007) "Was Weber Wrong? A Human Capital Theory of Protestant Economic History" internet publicering: http://www.itax.at/pdf/becker.pdf
Markussen, Ingrid (1988) "Undervisning i skolen på landet" kap.2 i "Visdommens lænker. Studi-er i enevældens skolereformer fra Rewentlow til skolelov"Odense: Landbohistorisk Selskab, s 45-73
Markussen, Ingrid (1988) kap.8 "Ændret undervisning for børn og voksne i Nordsjælland" i "Visdommens lænker. Studier i enevældens skolereformer fra Rewentlow til skolelov" Odense: Landbohistorisk Selskab, s 172-185
Caruso, Marcelo and Eugenia Roldán Vera (2005) "Pluralizing Meanings: The Monitorial Sys-tem of Education in Latin America in the Early Nineteenth Century." in Paedagogica Historica,
Vol. 41, No. 6, December 2005, pp. 645-654 ISSN 0030-9230 (print)/ISSN 1477-674X (online)/05/060645-10
Larsen, Jesper Eckhardt (2008) "Lancasterskoler I Dansk Vestindien" in Johansen, Julie Fryd, Jesper Eckhardt Larsen og Vagn Skovgaard-Petersen "Skoler i palmernes skygge" Dansk Sko-lemuseum hos Syddansk Universitetsforlag, Gylling. S.83-102.
Skovgaard-Petersen, Vagn (1976) "Anslag mod skolestrukturen" in "Dannelse og demokrati. Fra latin- til almenskole. Lov om højere almenskoler 24. april 1903." København: Gylden-dal.56-80.
Larsen, Jesper Eckhardt (2008) "Dannelsens Praktiskhed" in "At komme til sig selv. 15 portræt-ter af danske dannelsestænkere" København: Gads Forlag, s.27-43.
Korsgaard, Ove (2008) "Folket som dannelseskategori" in "At komme til sig selv. 15 portrætter af danske dannelsestænkere" København: Gads Forlag, s.139-158.
Archer, Margaret S. (1979) "Structural Elaboration: the Emergence of State Educational Sys-tems" in "Social Origins of Educational Systems" London: Sage Publications, kap.4, s.89-143.
Wiborg, S. (2007) "The Formation of Comprehensive Education. Scandinavian variations" in: Franklin, B. & McCulloch, G. (ed.) "The Death of the Comprehensive High School?" New York: Palgrave MacMillan, p. 131-145.
Juul, I. (2006). Den danske velfærdsstat og uddannelsespolitikken. Uddannelseshistorie , 40, pp. 72-100.
Nørgaard, E. (1977). Lille barn, hvis er du? En skolehistorisk undersøgelse over reformbestræbelser inden for den danske folkeskole i mellemkrigstiden. Copenhagen, pp. 288-294
Nørr, E. (2009). Hvorfor blev skoleloven af 1937 først gennemført i 1950'erne og 1960'erne? In E. Hansen, & L. Jespersen (Eds.), Samfundsplanlægning i 1950'erne - tradition eller tilløb? (pp. 153-225). Copenhagen: Museum Tusculanum.
Bendixen, C. (2008). Hvordan intelligenstestningen kom ind i folkeskolen - og blev der. Dansk Pædagogisk Tidsskrift (3), pp. 14-23.
Madaus, G., Russell, M., & Higgins, J. (2009). The Paradoxes of High Stakes Testing. Charlotte: Information Age Publishing, pp. 109-138
De Coninck-Smith, Ning (2000). For barnets skyld - Byen, skolen og barndommen 1880-1914. Copenhagen: Gyldendal, pp. 147-177
Haue, H. (2000). Prøver og eksamen - norm og udfordring. Uddannelse , 33 (4), pp. 55-63
Skovgaard-Petersen, V. (1995). Skolens karakterer - elevens karakter. In J. E. Olesen, & M. Ronnefeld (Eds.), Stort og småt om små og store - festskrift til Hans Vejleskov. Copenhagen: Danmarks Lærerhøjskole.
Kristensen, Jens Erik (2008) "Det moderne universitets ide og selvbeskrivelse gennem 200 år - en universitetshistorisk indledning" in Jens Erik Kristensen et. al (red.) "Ideer om et universitet. Det moderne universitets idehistorie fra 1800 til i dag" Gylling: Aarhus Universitetsforlag, s.23-71
Larsen, Jesper Eckhardt (2006) "The Role of the Humanities in the Bologna Idea of a University: Learning from the American Model?" in Revista Espanola de Educacion Comparada, 12, s.309-327.
Wittrock, Björn (1993) "The modern university: the three transformations" in Sheldon Rothblatt and Björn Wittrock (eds.) "The European and American university since 1800. Historical and sociological essays" Cambridge University Press s.303-362
Foucault, Michel (1977) "Den gode dressurs midler" kap. 2 in "Overvåkning og straff. Det mod-erne fengsels historie" Trondheim: Gyldendal, s.155-175
Elias, Norbert (1994) "Changes in the Behavior of the Secular Upper Classes in the West" in "The Civilizing Process"UK: Blackwell, s.47-89
Ehlers, Søren (2000) "Ungdomsliv. Studier i den folkeoplysende virksomhed for unge i Danmark 1900-1925" Holme Olstrup: Alinea, s.27-45 og s.149-218
De Coninck-Smith, Ning (2000) "For barnets skyld. Byen, skolen og barndommen 1880-1914" Århus: Nordisk Forlag A/S, s.11-31 og s. 59-90
Tilvalg uden videregående studieprojekt:
Der åbnes mulighed for afløsning igennem tilfredsstillende deltagelse i og udarbejdelse og forelæggelse af under-vejs-øvelser. Der anvendes intern bedømmelse med bestået/ikke-bestået. Alternativt kan modulet gennemføres ved aflevering af skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
Tilvalg med videregående studieprojekt:
Samlet eksamen for modul 6a og 6b. Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.