[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
I undervisningen gennemgås centrale personlighedsteorier. Barlows og Zuckermann´s diatese-stress model og omfattende evidensbaserede tilgang danner et fælles grundlag for vurdering af tilknytningsteori, selvteori, kognitiv personlighedsmodel (Young), identitetsteori (Med udgangspunkt i Erikson) samt McCrae og Costas empirisk baserede personlighedsmodel.
Neurobiologisk personlighedsteori vil også blive introduceret (Cloninger, Le Doux m.fl.). Centrale begreber relateret til personlighed gennemgås og deres empiriske baggrund undersøges: tilknytning, mentalisering, selv, neuroticisme, identitet.
Det vil endvidere blive undersøgt, hvilken rolle angst tillægges i de forskellige teorier og hvordan angstdefineres.
De studerendes inteesser og opgavevalg vil spille en rolle for hvordan ovenstående emner vægtes. Der vil blive lagt vægt på oplæg fra de studerende og løbende, gensidig evaluering.
Fagets kursuskode: PSYF10NR
Opgaveseminarer:
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
Fordybelsesaktiviteter:
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Nicole Rosenberg
Seminarundervisning
Litteraturliste følger senere.
Mandag 11-14 i bygning 1481/332
Første gang: 8. februar 2010
Fordybelsesaktivitet: Opgaveseminarer kan benyttes alene som fordybelsesaktivitet, men det må påregnes, at undervisningen til slut vil være orienteret mod opgavevejledning.
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
Deltagelse: 80% tilstedeværelse