[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved menneskelige aktiviteter i arbejdsorganisatoriske kontekster. Faget omhandler mennesket i interaktion med arbejde, individer og grupper i organisationer, samt denne interaktions forløbere og konsekvenser. Faget omhandler endvidere individuelle og kollektive former for adfærd, aktiviteter og processer, der udspiller sig i tilknytning til sociale, tekniske og interessemæssige aspekter af arbejde, udvikling og intervention, organisation og arbejdsmarked.
Genstandsområder
Faget omfatter teoretisk og empirisk følgende områder med deres centrale teorier, kernebegreber og empiri:
• produktion,
• demokratisk participation,
• socialt liv og samspil mellem individ og organisation, samspil mellem arbejdsliv og familie- og fritidsliv, transformation af adfærdmønstre og erfaringer mellem livsdomæner, arbejdstid,
• teamorganisering,
• jobfredshed, motivation og præstation,
• menneske teknologi interaktion,
• Human Ressource Management,
• ledelse, beslutningsprocesser, magt og indflydelse,
• kommunikation, interesseforhold, samarbejde, konfliktløsning og forhandling,
• værdier,
• arbejdsmiljø, arbejdsmiljømodeller, belastningsformer, stress, udbrændthed, sygdom og fravær, sikkerhed på arbejdspladsen og forebyggelsesstrategier,
• tilknytning til arbejdsmarkedet, arbejdsløshed, commitment / engagement, forventninger og holdninger til organisationen,
• identitet og organisationskultur, organisatorisk adfærd, psykologisk kontrakt, kontrol, organisationsteori og udvikling, relationer mellem ansatte og ledelse, rekruttering og karriereudvikling.
Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med menneskelig aktivitet og adfærd i den særlige kontekst, som en arbejdsorganisation udgør. Viden herom anvendes i en række forskellige perspektiver, bl.a. effektivisering af produktionen, konsekvenser for de ansatte, herunder sundhed og sikkerhed. Faget på 4. semester beskæftiger sig med den teoretiske udvikling af faget og giver dermed en grundlæggende forståelse af retninger og tilgange indenfor faget. Enkelte nyere teoretiske udviklinger præsenteres også.
Fagets 10 temaer er:
1. Organisationsteorier og -former I: bureaukrati og taylorisme
2. Organisationsteorier og -former II; organiske/fleksible former,
socioteknisk systemteori
3. Medarbejderindflydelse - participation og empowerment
4. Job-motivation
5. Med mennesket i centrum I & II: Human Relations/Hawthorne
studierne, Humanistisk teori og HRM
6. Psykosocialt Arbejdsmiljø I + II
7. Ledelse
8. Job-tilfredshed og commitment
9. Personlighed og læring i arbejdslivet
10. Lean ProductionEn detaljeret forelæsningsplan foreligger første undervisningsgang.
Fagets kursuskode: PSYF10AOBAC
Ingen særlige
Koordinator: Thomas Jønsson
Forelæsninger
Se http://www.psy.au.dk/undervisning/pensumlister-psykologstudiet/
Torsdag 10-12, Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105
Første gang: 4. februar 2010
Diskussion af portefølje - følgende gruppelokaler er reserveret: 225 og 233 hele semestret undtaget d. 5/3 og 9/4
Fredag d. 19/2 eller 26/2 fra 12-16 er der mulighed for at deltage i tematimer vedr. AO psykologisk problemløsning.
Mandag d. 15/3 fra 9-12 er der tematimer vedr. udfærdigelse af portefølje.
Læringsporteføljen består af et antal normal-sider svarende til et bestemt antal temaer af samme omfang. Forslag til temaer og dertilhørende litteratur er beskrevet i læseplanen. Endvidere afsluttes porteføljen med en opsamling temaerne i sammenhæng og/eller faget i sin helhed. Omfanget er 12 temaer á ½ normalside + 1 normalsides opsamling = 7 normalsider. Tekst i skemaer, figurer eller modeller tæller også med i forhold til maksimum, men en velvalgt figur, hvor mindre tekst end ½ side er fyldestgørende tillades.
Porteføljen indeholder (se også nedenstående om mulige former)
Endvidere opsamles der slutteligt på hele faget med et samlet overblik over faget og/eller temaernes overordnede sammenhænge.
Porteføljen kan formidles ud fra en række mulige former, som ikke udelukker hinanden:
Læringsporteføljen er uden karakterskala, dvs. vurderes som bestået/ikke bestået. Beståelseskriteriet er vurdering af den viste evne til at sammendrage temaer og fag og dermed formidle overblik og bredde-forståelse. Ikke-beståede læringsporteføljer gives feedback og kan genindleveres.
NB! Beståelse af faget kræver at man både består læringsporteføljen og 4-dages eksamen i faget.