Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Forskningsmetode A ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC  
  • Semester/kvarter: 4. semester  
  • Timer per uge: Forelæsninger: 3 timer + øvelsesundervisning  
  • Deltagerbegrænsning: Ingen  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 17003

Formål

Fagets formål

Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domæne

Faget omhandler en indføring i design, dataindsamling og dataanalyse knyttet til kvalitative metoder. Metoderne anvendes indenfor et arbejds- og organisationspsykologisk tema om motivation i arbejdet.

Genstandsområder

Faget omfatter følgende områder:

  • Teori, problemstilling og operationalisering
  • Design
  • Kvalitative datatyper

Færdigheder knyttet til forskningsprocessen, fra tematisering/problemstilling, litteraturbaggrund, undersøgelse, analyse og rapportering.

Indhold

Den studerende skal erhverve sig en forståelse for og færdigheder indenfor kvalitative metoder, herunder planlægning, indsamling og afrapportering. Den praktiske, færdighedstrænende del fokuserer på interviewmetoden.

Kursuskode: PSYF10FORA

 

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

 

Underviser

 Hans Jeppe Jeppesen, Thomas Jønsson, Vivi Bach Pedersen & instruktorer

 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger kombineret med praktisk opgaveløsning, der foregår i grupper og på instruktorhold.

 

 

Litteratur

Robson, C. (2002) Real World Research: A Resource for Social Scientists and Practitioner-Researchers , 2nd Edition. Blackwell Publ., Kapitlerne 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 12, 14, 15, pp. 1-94, 163-222, 269-291, 346-384, 455-523 (285 sider i alt)

De udvalgte kapitler omhandler alle tilgange og metoder af relevans for kvalitative forskningsmetoder. De første kapitler (1-3) angår tilgange og udvikling af forskningsspørgsmål. Kapitlerne 4, 6 og 7 omhandler undersøgelsesdesign. Kapitel 9 beskriver indsamlingen af interviewdata og kapitel 12 handler om andre typer af kvalitative data. Kapitel 14 introducerer analyse af kvalitative data og kapitel 15 handler om hvordan man skriver en rapport.

 

Undervisningstidspunkt og sted

Mandag: 9 -11 i Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105

Datoerne er: 1/2, 8/2, 1/3, 8/3, 12/4 og 3/5 

Første gang: 1. februar 2010

Instruktorundervisningen foregår lørdag d. 13/2 og 27/3 2010 og kollektiv feedback foregår lørdag d. 8/5 2010.

Der er reserverede lokaler: 224, 225, 233, 235, 239, 332, 334 og 340

 

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Bestået/ikke bestået

Forudsætningen for at bestå er 80% deltagelse i undervisningsaktiviteten, aflevering af rapport (omfang 15 sider ± 20%) samt deltagelse i fremlæggelse og gensidig feedback på opgaverapporterne.

Afløsningsmuligheder: Opfylder man 80% deltagelse samt aflevering af rapport, men ikke deltagelsen i fremlæggelse og gensidig feedback, skal man skrive en skriftlig feedback på 5 sider af anden gruppes rapport.

Opfylder man ikke 80% deltagelse og/eller aflevering af rapport, kan man alternativt skrive en 20 siders afløsningsopgave.

Rapporterne skrives af en gruppe på 3 studerende.