[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Integrativ psykologi - som grundlag for forståelse af forbindelser i den almene og den anvendte psykologi
Seminaret vil arbejde med den integrative tænkning og kvadrantlogik som analysegrundlag for de fænomener, vi skal beskæftige os med - det kan fx være motivation , selv, identitet eller religiøsitet i teoretisk anskuelse, eller kommunikation og anerkendelse i praktisk anskuelse. Målet er at udvikle evnen til teoretisk, metodisk og praktisk perspektivtagning i arbejdet med psykologiske fænomener, så man undgår ureflekteret reduktionisme i sit arbejde med komplekse problemstillinger, og så man kan efterstræbe en meningsfuld uenighed i sin generering af viden. Der tages afsæt i Ken Wilbers kvadrantmodel, som er under fortsat udvikling i forskningsenheden for integrativ psykologi, jf: http://www.psy.au.dk/fileadmin/site_files/filer_psykologi/dokumenter/Forskning/Forskningsenheder/Integrativ/FIP-net-ny.pdf
Seminaret vil blive ledet af Jan Tønnesvang, der vil fungere som vejleder for de studerende, der skal skrive bac-opgave. Der vil nogle gange i forløbet deltage andre medlemmer fra forskningsenheden for integrativ psykologi (FIP), som vil illustrere, hvordan de anvender tilgangen indenfor de særlige forsknings- og praksisområder, som de beskæftiger sig med. Emnerne for disse gange vil bl.a. være livsvalg, dialogbaseret integration og integrativ gestalt i teori og praksis. Til det sidste af disse emner vil Mikael Sonne deltage. Mikael er leder af Institut for Integrativ Gestalt Praksis, og der vil være heldagsundervisning denne dag, hvor vi vil introducere til gestaltteori og arbejde med den praktiske brug af kvadrantanalyse i psykologisk samtale.
Der er visse forventninger til de studerendes forberedelse til deltagelse i seminaret:
Forud for undervisningsstart skal man gøre sig overvejelser over, hvilket emne man med inspiration fra ovenstående kan ønske sig at skrive bac-opgave om. Emnet kan ændres undervejs i forløbet, men for at komme godt fra start, er det vigtigt, at alle har gjort sig overvejelser på forhånd. Man skal også forsøge at danne sig et lille overblik over, hvad der foreløbigt er ens favoritteorier i fht. måden, man kunne ønske at arbejde med sit emne på. Til første undervisningsgang medbringes en overheadplanche (eller en kopi til alle holddeltagere), hvorpå man har nedfældet sin foreløbige opgaveidé og nedfældet sin(e) foreløbig(e) favoritteori(er).
Fagets kursuskode: PSYF10JT
Opgaveseminarer:
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
Fordybelsesaktiviteter:
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Jan Tønnesvang
Seminarundervisning
Som letlæselig appetitvækker til undervisningen kan læses Tønnesvang, J. (2004). Integrativ tænkning og psykologisk forskningsmetodik, Psyke & Logos, 25 (2) , 839-847, som vil være bekendt for de fleste fra introduktionsforelæsningen på Social- og Personlighedspsykologi.
Endvidere kan man læse beskrivelsen af FIP under ovenstående link.
Tirsdag 10 - 13 i bygning 1481/239
Første gang: 9. februar 2010
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 1 mundtligt oplæg