[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
This seminar builds on the notion, that for personality psychology to move forward, there is a need to distinguish and integrate different theories and areas of research into a truly comprehensive framework. The student will learn to balance between step one ? to distinguish, and thus rule out redundancy; and step two ? to integrate, and thus rule out reductionism. Aside from reading assignments, authoring an abstract, and active participation in class, such as giving presentations, the student will get acquainted with questionnaire assessments of personality, e.g., measuring individual differences, and with appropriate data-analyses. Finally, the seminar will feature integrative guests, who will present their work, as contributions to a more integrative science in psychology in general.
Fagets kursuskode: PSYF10MH
Opgaveseminarer:
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
Fordybelsesaktiviteter:
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Martin Hammershøj Olesen
Seminarundervisning
McAdams, D. P. & Pals, J. L. (2006). A new big five. Fundamental principles for an integrative science of personality. American Psychologist, 61, 3, 204-217.
John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm shift to the integrative big five trait taxonomy. History, measurement, and conceptual issues. In O. P. John, R. W. Robins & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality theory and research (3rd ed., pp. 114-159). New York: Guilford Press.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). Self-determination theory and the role of basic psychological needs in personality and the organization of behavior. In O. P. John, R. W. Robins & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality theory and research (3rd ed., pp. 654-679). New York: Guilford Press.
Torsdag: 12 - 15 i bygning 1481/224
Første gang: 11. februar 2010
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
Undervisningen er på engelsk.