[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Dette opgaveseminar kommer til at handle om at undersøge og blive klogere på noget af det mest dynamiske og dramatiske forhold i menneskelivet, nemlig kærlighedsforholdet. Seminaret vil beskæftige sig med spørgsmål som: Hvad forstår vi ved et kærlighedsforhold, hvilke kvaliteter rummer det; fra mor-barn forholdet til den erotiske besættelse, fra den flygtige forelskelse til det livslange venskab. Seminaret vil videre se på begreber som f.eks. emotionalitet, tilknytning, omsorg og begær. Seminaret vil bevæge sig i et almenpsykologisk perspektiv, men også til filosofiske spørgsmål og skønlitterære eksemplificeringer. Endelig vil cases fra den kliniske dagligdag blive inddraget.
Formmæssigt er forløbet planlagt til at være et seminar, hvor diskussionen omkring emnet vil tage udgangspunkt i udvalgte tekster og blive skubbet i gang af jeres skriftlige eller mundtlige oplæg.
Fagets kursuskode: PSYF1009AN
Opgaveseminarer:
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
Fordybelsesaktiviteter:
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Ekstern lektor Asger Neumann
Seminarundervisning
Centralt værk:
Sternberg R.J. and Weis K. (edt.) ( 2006) "The New Psychology of Love" Yale University
Litteratur I øvrigt.
Andersen, H.C , "Historien om En moder"
Buss, D.M. "(2006). The Evolution of love" in The New Psychology of Love edt. Sternberg R.J and Weis K., Yale University (pp.65 - 87)
Bretherton; (1985) "Growing Points af Attechment" , Monographs of the Society for Research in Child Development"
Freeman.A., Oster,C.(1997) ; "Treatment of Couples with Relational Difficulty" in L.Sperry and J. Carlson "The disorder Couple" Phiadelphia, Brunner/Mazel
Freeman.A. (1997) "The Intimacy Styles Approch" in L.Sperry and J. Carlson "The disorder Couple" Phiadelphia, Brunner/Mazel
From, Erich. (1957) "Kunsten at elske"
Hazan,C & Shaver,P. (1987) Romantic love conceptualised as an attachment process. Journal og Personal and social psychology, Vol.52,no.3, 511 - 524.
Hostrup, H..: ( 1995 ) "Kærestebilleder", København, Hans Reitzels Forlag
Lee, J.A (1988) "Love styles" p.38-67. i R.J.Sternberg & M.L.Barnes (1988) \"The Psychology of Love\"
Ondaatje, M.(1992) Kap.5 "Katrine" i "Den engelske patient", København, Lindhart og Ringhof.
Poulsen, H.:(1993) "Guds kærlighed og menneskenes", Århus Universitetsforlag.
Poulsen, H..(2000) "Menneskelige emotioner og følelser" i Ånd og Natur, red. H.H.Olesen, Dansk Psykologisk Forlag, Århus.
Lewis , C.S.: (1992) " En sorgens dagbog" , København, Scandinavia
Saint-Exurery, A.d.: (1972) "Den lille prins" ,København, Jespersens og Pios Forlag
Torsdag: 9-12 i bygning 1481/224
Første gang: 11. februar 2010
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 1 mundtligt oplæg