[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Menneskers bevidsthed dannes i deres livsproces. Livsprocessen er en biologisk udviklingsproces som udspilles mellem undfangelse og død. Det enkelte menneske er som individ en repræsentant for sin art, og som sådan et resultat af den biologiske evolution. Som personlighed og som subjekt for sin livsproces, er det også resultat af sin opvækst under historisk konkrete samfundsmæssige og kulturelle betingelser, der på deres side er de foreløbige resultater af tidligere slægtleds arbejde. Under vores opvækst i familien og institutionerne tilegner vi os derfor måder at leve, tænke og føle, som er præget af såvel den biologiske som den samfundshistoriske udvikling. I løbet af vores liv yder vi selv gennem vores indsats et mere eller mindre kreativt bidrag til den fortsatte udvikling af menneskeheden og verden.
Seminarets temaer omfatter hvorledes disse forskellige faktorer er medvirkende til at forme vores livsprocesser, og de hjerneprocesser som realiserer den sensomotoriske, følelsesmæssige og intellektuelle kontrol af vores adfærd, ligesom vi skal se på hvordan og i hvilken udstrækning vi selv sætter vores præg på verden.
Fagets kursuskode: PSYF10KBB
Ingen særlige
Klaus Bærentsen
Seminarundervisning
Litteraturen består af tekster fra dynamisk systemteori, evolutionsteori, virksomhedsteori, økologisk psykologi, og kulturhistorisk psykologi.
Torsdag 10-13 i bygning 1481/239
Første gang: 11. februar 2010
Udbydes også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.
Der gives vejledning til bacheloropgaver og opgaver på kandidatuddannelsen.
80% tilstedeværelse samt 1-2 oplæg + 20 siders opgave