Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Livsvirksomhed, hjerneprocesser og bevidsthed/KAND ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer Mindst 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se  http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24035

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

 

Menneskers bevidsthed dannes i deres livsproces. Livsprocessen er en biologisk udviklingsproces som udspilles mellem undfangelse og død. Det enkelte menneske er som individ en repræsentant for sin art, og som sådan et resultat af den biologiske evolution. Som  personlighed og som subjekt for sin livsproces, er det også resultat af sin opvækst under historisk konkrete samfundsmæssige og kulturelle betingelser, der på deres side er de foreløbige resultater af tidligere slægtleds arbejde. Under vores opvækst i familien og institutionerne tilegner vi os derfor måder at leve, tænke og føle, som er præget af såvel den biologiske som den samfundshistoriske udvikling. I løbet af vores liv yder vi selv gennem vores indsats et mere eller mindre kreativt bidrag til den fortsatte udvikling af menneskeheden og verden.

Seminarets temaer omfatter hvorledes disse forskellige faktorer er medvirkende til at forme vores livsprocesser, og de hjerneprocesser som realiserer den sensomotoriske, følelsesmæssige og intellektuelle kontrol af vores adfærd, ligesom vi skal se på hvordan og i hvilken udstrækning vi selv sætter vores præg på verden.

Fagets kursuskode: PSYF10KBB

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Klaus Bærentsen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

Litteraturen består af tekster fra dynamisk systemteori, evolutionsteori, virksomhedsteori, økologisk psykologi, og kulturhistorisk psykologi.

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag 10-13 i bygning 1481/239

Første gang: 11. februar 2010

Særlige bemærkninger

Udbydes også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.

Der gives vejledning til bacheloropgaver og opgaver på kandidatuddannelsen.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


80% tilstedeværelse samt 1-2 oplæg + 20 siders opgave