Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Menneskelige universalier og kulturel relativisme ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC  
  • Semester/kvarter: 6. semester  
  • Timer per uge: 3 timer  
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24036

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

 

Indhold

Med rod i den nyere udviklingspsykologi og komparativ evolutionspsykologi er den udbredte antagelse om at mennesket fødes som en tabula rasa med kun de mest basale instinkter blevet radikalt omskrevet.

Derfor tegner der sig i dag et billede af at spædbørn har et stort beredskab for netop at gå i samspil med den konkrete givne verden på ganske bestemte evolutionært tilpassede måder.

Tilstedeværelsen af disse naturlige kognitive færdigheder og deres samspil med kulturelle artefakter som sprog, matematik, og materielle værktøjer generelt har åbnet op for en række nye forskningsområder, der på meget konkret vis og ift. hverdagsrelevante situationer undersøger samspillet mellem det biologiske og det kulturelle menneske.

På seminaret vil vi med basis i denne nye forskning samt klassikere som James, Leontjev, Vygotsky m.fl. etablere en nuanceret forståelse af højere psykologiske funktioner med basis i menneskelige universalier, der fundamentalt problematiserer poststrukturalistiske strømninger og kulturel relativisme.

Med dette udgangspunkt vil vi beskæftige os med spørgsmål som disse:

• Hvorfor er det lettere og hurtigere at sammenligne tal der ligger langt fra hinanden på talrækken end tal der ligger tæt på hinanden?

• Hvorfor er nogle sprog bedre egnet til at lære matematik med end andre?

• Hvorfor er 'Millers magical number seven + or minus two' ikke 7 +/-2 for hverken Walisere eller Kantonesere men hhv. 5 og 9 +/-2?

• Hvorfor dømmer vi hinanden mildere når vi kan se os selv i et spejl?

• Hvorfor er visse problemer med moderne computer teknologi ikke et generationsproblem der forsvinder af sig selv?

• Hvad er den psykologiske baggrund for de animationsprincipper, som gør det muligt, at skabe tegnefilm alle forstår?

• Hvorfor har alle mennesker den samme syntaks når vi mimer handlinger til trods for forskellige sproglige syntakser?

Fagets kursuskode: PSYF10RN1

 

Faglige forudsætninger

Opgaveseminarer:

Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.

 

Fordybelsesaktiviteter:

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

 

Underviser

Ekstern lektor Rune Nørager

 

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

 

Litteratur

Undervisningstidspunkt og sted

Fredag 9 - 12 i bygning 1481/239

Første gang: 12. februar 2010

 

Særlige bemærkninger

Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/

 

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 1 mundtligt oplæg