Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mennesker med kræft - psykologiske aspekter ved kræftsygdomme og kræftbehandling ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer Mindst 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24044

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere).

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Psykoonkologien beskæftiger sig med de psykologiske, sociale, adfærdsmæssige og etiske aspekter af kræft. Denne gren af sundhedspsykologien behandler flere psykologiske dimensioner af kræft: 1) psykologiske reaktioner hos patienter med kræft i alle faser af sygdommen 2) psykologiske reaktioner i de kræftramtes familier og 3) de psykologiske, adfærdsmæssige og sociale faktorer, der kan påvirke selve sygdomsprocessen.

Formålet med dette seminar er ikke alene at præsentere og diskutere teorier, metoder og problemstillinger relateret til det psykoonkologiske område, men også at opnå indsigt i nogle af de forskellige interventionsmetoder, som udspringer af ovenstående, og anvendes i tilknytning til behandlingen af kræftpatienter og deres pårørende.

Et semesterprogram uddeles ved undervisningsstart og vil løbende blive tilpasset behovene. Nogle overskrifter vil være:

  • psykologiske reaktioner på kræft
  • sammenhængen mellem stress, depression, mestring og kræft
  • eksistentielle temaer hos mennesker med kræft
  • de sociale relationers betydning for kræft
  • kræft og identitet
  • børn og kræft
  • psykosociale interventioner hos mennesker med kræft

Der vil blive inviteret gæsteforelæsere på kurset med en forskningsmæssig såvel som en klinisk tilgang til det psykoonkologiske arbejdsområde, der vil fortælle om deres erfaring og perspektiver.

Der afsættes tid til opgaveskrivning, hvor deltagerne kan præsentere deres emne og få feedback.

Fagets kursuskode: PSYF10BKN

Faglige forudsætninger

Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået

Underviser

Ph.d.-studerende Berit Kjærside Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

Program samt litteraturliste udleveres ved undervisningsstart

Grundbog: Zachariae, B. & Mehlsen M.Y. (Red.) Kræftens Psykologi. Hans Reitzels Forlag 2004.

Undervisningstidspunkt og sted

Mandag: 12-15 i bygning 1481/235

Første gang: 8. februar 2010

Særlige bemærkninger

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/

80 % deltagelse samt 1-2 mundtlige oplæg afsluttende med selvstændig opgave

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Deltagelse: 80% deltagelse samt 1-2 mundtlige oplæg
20 siders opgave