[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Psykoonkologien beskæftiger sig med de psykologiske, sociale, adfærdsmæssige og etiske aspekter af kræft. Denne gren af sundhedspsykologien behandler flere psykologiske dimensioner af kræft: 1) psykologiske reaktioner hos patienter med kræft i alle faser af sygdommen 2) psykologiske reaktioner i de kræftramtes familier og 3) de psykologiske, adfærdsmæssige og sociale faktorer, der kan påvirke selve sygdomsprocessen.
Formålet med dette seminar er ikke alene at præsentere og diskutere teorier, metoder og problemstillinger relateret til det psykoonkologiske område, men også at opnå indsigt i nogle af de forskellige interventionsmetoder, som udspringer af ovenstående, og anvendes i tilknytning til behandlingen af kræftpatienter og deres pårørende.
Et semesterprogram uddeles ved undervisningsstart og vil løbende blive tilpasset behovene. Nogle overskrifter vil være:
Der vil blive inviteret gæsteforelæsere på kurset med en forskningsmæssig såvel som en klinisk tilgang til det psykoonkologiske arbejdsområde, der vil fortælle om deres erfaring og perspektiver.
Der afsættes tid til opgaveskrivning, hvor deltagerne kan præsentere deres emne og få feedback.
Fagets kursuskode: PSYF10BKN
Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået
Ph.d.-studerende Berit Kjærside Nielsen
Seminarundervisning
Program samt litteraturliste udleveres ved undervisningsstart
Grundbog: Zachariae, B. & Mehlsen M.Y. (Red.) Kræftens Psykologi. Hans Reitzels Forlag 2004.
Mandag: 12-15 i bygning 1481/235
Første gang: 8. februar 2010
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
80 % deltagelse samt 1-2 mundtlige oplæg afsluttende med selvstændig opgave
Deltagelse: 80% deltagelse samt 1-2 mundtlige oplæg
20 siders opgave