[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Mennesker reagerer forskelligt, når de bliver udsat for potentielt traumatiske oplevelser som fx voldtægt, overfald, naturkatastrofer, krig, tortur og lignende. Dette seminar vil fokusere på nogle af de mest almindelige reaktioner på traumer på såvel kort som længere sigt. Der vil være et særligt fokus på diagnosen posttraumatisk stresssyndrom (PTSD), men vi vil også diskutere andre psykiske følger af traumer som fx depression, dissociation og posttraumatisk vækst. Endvidere vil vi komme ind på faktorer før, under og efter traumet, som kan påvirke risikoen for at udvikle PTSD, heruder personlighed, dissociation, appraisal, social støtte, coping m.m.
Det forventes, at de studerende vil deltage aktivt i undervisningen, som vil veksle mellem oplæg fra underviseren (med brug af case-eksempler og evt film), oplæg fra de studerende og diskussion. Der vil blive sat tid af til, at de studerende kan præsentere deres emner til seminaropgaven og få feedback.
Fagets kursuskode: PSYF10DCH
Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået
Ph.d.-studerende Dorte Christiansen
Seminarundervisning
Undervisningsplan og litteraturliste vil foreligge i løbet af januar
Onsdag: 9-12 i bygning 1481/239
Første gang: 10. februar 2010
Udbydes på engelsk.
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
Deltagelse: 80% deltagelse samt 1-2 mundtlige oplæg
20 siders opgave