[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omfatter teoretiske og anvendelsesorienterede aspekter af den del af statistikken der vedrører beskrivelse af observerede fænomener og afprøvning af hypoteser om disse fænomener.
Et centralt element i faget er begrebet fordelinger der beskriver systematikken i tilfældigheder. Således indtager Gauss-fordelingen med derfra afledte fordelinger hovedelementet i denne beskrivelse. Fordelingsbegrebet fører til elementer som parametre, estimation af disse og test af hypoteser om disse parametre samt hvilke muligheder der er for fejl og succes. Faget omfatter endvidere den alternative tilgang til hypoteseafprøvning i form af ikke-parametriske test.
De teoretiske aspekter belyses ved anvendelse af metoderne til løsning af konkrete statistiske problemer.
Formålet med dette kursus er at give de studerende en forståelse af de grundlæggende principper og metoder, der anvendes i kvantitative psykologisk forskning. De studerende vil blive introduceret til de grundlæggende principper for statistiske teorier og vil lære at anvende disse principper til analysen af data ved hjælp af SPSS software (Statistical Package for Social Sciences). De studerende vil lære, hvordan og hvornår de skal bruge en bred vifte af beskrivende og inferentiel statistiske metoder (fx korrelation, regression, t-test, ANOVA og chi-squared) og bør, i slutningen af kurset, have tilstrækkeligt statistisk viden til at udføre deres egen grundforskning og forstå empirisk litteratur.
Kurset strækker sig over 13 uger (se planen nedenfor). Hver uge vil omfatte en to-timers forelæsninger og to timers praktisk undervisning ved hjælp af SPSS software. De praktiske øvelser er obligatoriske og er designet til at give deltagerne mulighed for at udvikle deres færdigheder i SPSS. Der vil være praktiske øvelser for hvert af disse sessioner. De studerende skal gennemføre mindst 80% af disse øvelser for at gå op til eksamen.
Plan:
Uge 6- Psychology and the Research Process
Uge 7- Measuring Human Behaviour: using quantitative methods in psychology
Uge 8- Using Statistics to Describe Observations: distributions, spread, normality
Uge 9- Using Statistics to Test Hypotheses: samples, probability, significance, effect size
Uge 10- Correlation
Uge 11- Linear Regression
Uge 12- Comparing Means: t-tests part 1
Uge 13- No class
Uge 14- Comparing Means: t-tests part 2
Uge 15- Comparing Means: ANOVA part 1
Uge 16- Comparing Means: ANOVA part 2
Uge 17- Comparing Means: ANOVA part 3
Uge 18- Analysing Categorical Data: the chi-squared test
uge 19- Exam Review
Fagets kursuskode: PSYF10STAT
Ingen særlige
Sarah van Mastrigt
Forelæsninger og øvelsesundervisning
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS , 3 rd ed. London: Sage
Se AULA
Forelæsninger: Tirsdag 9-11, Nobelparken Auditoriet 1482/105
Første gang: 9. februar 2010
Praktiske øvelser: 4 grupper, computerrummet, starter 16. februar 2010. Se AULA.
Gruppe 1: Tirsdag 12-14
Gruppe 2: Tirsdag 14-16
Gruppe 3: Onsdag 9-11
Gruppe 4: Onsdag 11-13
Undervisningen foregår på engelsk.
Studerende forventes at medbringe en regnemaskine til hver session. Regnemaskiner bør have en kvadratrod funktion (√).
3-timers eksamen, herunder en kombination af multiple choice og korte svar/beregningsspørgsmål. Eksamen vil blive indplaceret på en 7-skala.