Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Visuel perception i film, tegnefilm og billeder i en økologisk perceptionsteoretisk optik ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bach Cand
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se  http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24858

Formål

 

Seminarets mål er at bibringe deltagerne evnen til at kunne redegøre for den økologiske perceptionsteoris natur, præmisser, anvendelse og gyldighed dels teoretisk og dels praktisk anvendeligt. Som optik for og konkretisering af denne forståelse vil seminaret bruge de praksisindsigter og teknikker, som er oparbejdet indenfor bl.a. filmvidenskab, tegnefilm, billeder mv. Følgelig vil deltagerne blive i stand til at analysere forskellige visuelle mediers brug af fundamentale teknikker til håndtering af de forskellige typer virkelighedsbrud de repræsenterer i forhold til vores naturlige visuelle perception i den fysiske verden.

 

Indhold

 

  

Seminaret tager afsæt i den økologiske perceptionsteori indenfor en virksomhedsteoretisk ramme, der eksemplificeres i dette citat fra Leontjev, 1983:

 

"I perceptionspsykologien skjuler der sig stadig fysiologisk idealisme, parallelisme og epifænomenalisme, subjektiv sensualisme og vulgærmekanicisme. En særlig stor fare for psykologien udgør reduktionismen, der tilintetgør selve den psykologiske videnskabs genstand. Resultatet er, at det er eklekticismen, der hersker i de arbejder, der prætenderer en bred fremstilling af problemet. Perceptionsteoriens jammerlige tilstand midt i rigdommen af den ophobede konkrete viden vidner om, at det i dag er en tvingende nødvendighed at tage den principielle retning, forskningen bevæger sig i, op til fornyet undersøgelse".

 

De første seminargange vil give en generel introduktion til centrale begreber indenfor den økologiske perceptionsteori med afsæt i Leontjevs kritik. 

 

På basis heraf vil de følgende seminargangen systematiske undersøge en række praksisområder indenfor anvendt perceptionspsykologi og herigennem indkredse en dybere forståelse af den økologiske perceptionsteoris centrale begreber og tænkning:

 

1) perceptionspsykologien i film og cinematografiske virkemidler samt klippeteknikker.

2) perceptionspsykologien i tegnefilm og animationsprincipper

3) perceptionspsykologien i tegneserier

4) perceptionspsykologien i billeder

5) perceptionspsykologien i grafiske brugergrænseflader

6) perceptionspsykologien i 3D film, hologrammer og virtual reality.

 

Seminarets resterede undervisningsgange vil fokusere på deltagernes arbejde med praktiske analytiske opgaver, der leder op mod en poster præsentation af konkrete selvvalgte problemområder indenfor perceptionspsykologien.

 

Seminaret strækker sig over 10 undervisningsgange samt et afsluttende dobbelt seminar med posterpræsentation.

Fagets kursuskode: PSYF11RN1

Faglige forudsætninger

 

Spørgsmål til seminaret kan stilles til Rune Nørager på e-mail rune@designpsykologi.dk

Underviser

Ekstern Lektor Rune Nørager

Undervisnings- og arbejdsform

 

Diskussionsoplæg v. Rune Nørager, plenum-analyser, praktiske hjemmeopgaver, case-præsentationer

Litteratur

 

  • Anderson, J.D. (1996). The Reality of Illusion: An Ecological Approach to Cognitive Film Theory . Southern Illinois University Press, Carbondale, IL.

 

  • Blair, P. (1994). Cartoon Animation. Walter Foster.

 

•        Boorstin, J (1991) The Hollywood eye: what makes movies work. New York: Harper Collins

•        Carroll, J.M. (1980) Toward a Structural Psychology of Cinema. Mouton: The Hague.

  • Donderi, D. C. (2006), "Visual complexity: A review," Psych. Bull., v132, pp. 73-97.

 

•        d'Ydewalle, G., Desmet, G., Van Rensbergen, J. and Underwood, G. (1998). "Film perception: The processing of film cuts," Eye Guidance in Reading and Scene Perception, Elsevier Science, Amsterdam, pp. 357-367, 1998

 

  • Germeys, F., d'Ydewalle, G. (2007). The psychology of film: perceiving beyond the cut. Psy-chological Research, 71, 458-466

 

  • Gibson, J.J. (1966). The senses considered as perceptual systems. Boston: Houghton Mifflin.

 

  • Gibson, J.J. (1971). The information available in pictures: Leonardo , 4, p. 27-35.

 

  • Gibson, J.J. (1979/1986). The ecological approach to visual perception. Hillsdale N.J.: Erlbaum Press.

 

  • Gibson. J.J. (1960/1982). Pictures, perspective, and perception.: In E.S. Reed & R. Jones, (Eds.). Reasons for realism: Selected essays of James J. Gibson . (pp. 258-268) Hilldales, NJ: Erlbaum

 

  • Hect, H. (2001). Regularities of the physcial world and the absence of their internalization: Behavioral and brain sciences, vol. 24 (4), pp. 608-617.

 

  • Kraft,R.N.(1986).The role of cutting in the evaluation and retention of film. Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition , 12, 155-163.

 

  • Kraft,R.N.(1987).Rules and strategies of visual narratives. Perceptual and Motor Skills , 64, 3-14.

 

  • Lasseter, J. (1987). Principles of traditional animation applied to 3D computer animation. In Proceedings of the 14th Annual Conference on Computer Graphics and interactive Techniques M. C. Stone, Ed. SIGGRAPH '87. ACM, New York, NY, 35-44
  • Leontjev, A.N.(1983): Psychologie des Abbilds. Argument-Sonderblad , pp. 5.19.
  • May, J., Dean, M. P., and Barnard, P. J. (2003). Using film cutting techniques in interface design. Hum.-Comput. Interact. 18, 4 (Dec. 2003), 325-372.

 

  • McCloud, S. Understanding Comics. Perennial Currents, 1994.

 

  • Rose, G. (2006). Analyse af billedmedier - en introduktion. Forlaget samfundslitteratur.

 

  • Smith, G.M. (2003). Film structure and the emotion system. Cambridge University Press. Cambride.
  • Trettvik, J. (2004). Perception og forestilling. En teoretisk og empirisk undersøgelse fra et økologisk perspektiv. Psykologisk Institut, Århus Universitet. (Danish).

 

  • van Sijil, J. (2005). Cinematic Storytelling. The 100 most powerfull film conventions every filmmaker must know . Michael Wiese Productions, California.

 

Undervisningstidspunkt og sted

Onsdag 13-16 i bygning 1481/332

Første gang: 10. februar 2011

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


 

Skriftlig opgave + poster