Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Seminar PT: Dannelse, pædagogik og medborgerskab ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Max 15
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Teologiske Fakultet
  • Udbud ID: 18849

Formål

Sekulariseringsteorien udgjorde efter 2. verdenskrig et fælles paradigme for næsten al humanistisk, teologisk, samfundsvidenskabelig forskning. Gennem flere årtier blev sekularisering betragtet som en irreversibel proces. Men de senere år er dette paradigme til en vis grad gået i opløsning, hvilket kommer til udtryk i begreber som "religionens genkomst" og det "postsekulære samfund". Det fælles forskningsparadigme er ikke længere, at vi bevæger os mod et stadigt mere sekulært samfund, men mod et stadigt mere multikulturelt, multietnisk og multireligiøst samfund. At vi gør det, synes nemlig at være en ret håndfast sociologisk kendsgerning. Derimod er det ret usikkert, hvilke pædagogiske, dvs. normative svar, denne udvikling kræver. Fokus i dette modul er derfor: Pluralitet som teologisk og pædagogisk udfordring, herunder religionspædagogisk udfordring.

Kernefag: Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

* udbygget kendskab til og forståelse af teologiens eksegetiske, historiske og systematisk-teologiske teorier, metoder og fagtraditioner

* selvstændig og kritisk tekstanalyse på baggrund af tekster på originalsprog og tekster i oversættelse

* selvstændig tilegnelse og anvendelse af almindelige principper for videnskabeligt arbejde samt kritisk og reflekteret deltagelse i faglige drøftelser

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at:

* selvstændigt analysere tekster fra eller forbundet med den kristne tradition, såvel på originalsprog som i oversættelse, og at kunne formidle disse

* selvstændigt og kritisk tilegne sig et stofområde eller en problemstilling samt at kunne formidle denne viden og forståelse på baggrund af kritisk refleksion i såvel mundtlig som skriftlig form

* selvstændigt kombinere teologistudiets forskellige tilgange og vidensområder og fremstille resultatet heraf skriftligt og mundtligt i fokuseret og afbalanceret form

Valgfag: Disciplinen valgfag kan afvikles ved deltagelse i undervisning som feltprojekt eller projektorienteret forløb (praktik).

Indhold

Dette tværfaglige seminar arrangeres i samarbejde med DPU (Danmarks Pædagogiske Universitetsskole). I forløbet medvirker gæstelærere fra bl.a. DPU og TF (teologi og religionsvidenskab). Målgruppen er studerende ved TF (teologi og religionsvidenskab), studerende ved DPU og studerende ved andre fakulteter og institutioner. En detaljeret undervisningsplan er under udarbejdelse.

Faglige forudsætninger

Prøven i obligatorisk Praktisk Teologi skal bestås før indstilling til prøve i kernefag eller valgfag inden for praktisk teologi.

Underviser

Johannes Nissen i samarbejde med gæstelærere.

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar

Dansk.

Litteratur

Ove Korsgaard, Lakshmi Sigurdsson, Keld Skovmand (red.): Medborgerskab - et nyt dannelsesideal? Frederiksberg: Religionspædagogisk Forlag 2007.

Desuden sammenstilles et kompendium baseret på artikler/uddrag af bøger.

Tid og sted

tirsdag kl. 13-16 lok. 239

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i teologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Kernefag 1 : Fri skriftlig opgave

Emnet aftales inden d. 1. april
Titel aftales inden d. 1. maj
Opgaven afleveres ikke senere end d. 10. juni

Opgavens omfang:
Max. 25 sider (60 000 typeenheder)

Kernefag 2 : Fri mundtlig prøve med 30 min. eksamination inkl. votering

Emnet aftales inden d. 1. april
Titel/spørgsmål aftales 14 dage før første eksamensdag

Valgfag 1 : Denne eksamensbestemmelse dækker udprøvning af valgfaget på
baggrund af seminarundervisning følgende bestemmelserne for Kernefag 1.

Valgfag 2 : Denne eksamensbestemmelse dækker udprøvning af valgfaget på
baggrund af seminarundervisning følgende bestemmelserne for Kernefag 2.